Ny Vesthavn, som er Kalundborgs nye havneafsnit, er ude af drift, da 25 ankerstænger er knækket.
Ankerstængerne har som funktion at holde kajvæggen på plads, og derfor er det et alvorligt problem, at de er knækket.
De knækkede ankerstænger betyder, at kajen ikke må belastes, og derfor må skibe ikke anløbe den nye havn, skriver Kalundborg Havn i en pressemeddelelse.
Direktør: - Det kommer til at tage tid
Der har været foretaget en række tekniske undersøgelser, så man er helt sikker på at finde grunden til, at ankerstængerne er knækket. Desuden er det vigtigt at finde ud af, om der evt. er flere ankre end de nu opdagede, som er knækket, og ikke mindst få belyst om der er risiko for, at endnu flere ankre vil knække.
Det står dog klart, at det desværre kommer til at tage tid
De endelige svar på undersøgelserne foreligger nu og derfor har Kalundborg Havn nu rettet henvendelse til Voldgiftsnævnet for bygge- og anlægsvirksomhed for at få syn og skøn på sagen i forhold til reglerne.
- Vi håber, at der kan blive tale om et relativt hurtigt forløb, da der allerede foreligger en række resultater af undersøgelser, og andre er igangsat. Det står dog klart, at det desværre kommer til at tage tid, siger havnedirektør Bent Rasmussen.
Vil sikre at Kalundborg Havn ikke lider tab
Det har naturligvis betydet tabte indtægter for Kalundborg Havn, at Ny Vesthavn ikke er taget i brug som planlagt, men havnen forventer på nuværende tidspunkt ikke at blive ramt økonomisk. Havnen forventer således at få dækket såvel reparationsomkostningerne som de tabte indtægter.
Som havn har vi naturligvis kun det mål at få fastslået årsagen, samt konstateret den samlede skade og få repareret kajen
Det ligger allerede nu fast, at entreprenørens all risk-forsikring, som dækker skader på byggeriet og som også dækker underleverandører og bygherre, kommer til udbetaling med en sum på op til 15 mio. svenske kroner.
Havnen mener dog ikke, at der er grund til at bruge det beløb på at reparere de 25 knækkede ankre, da det endnu ikke vides, om der er flere – skjulte - knækkede ankre, eller om flere knæk vil opstå.
- Som havn har vi naturligvis kun det mål at få fastslået årsagen, samt konstateret den samlede skade og få repareret kajen, så vi kan få kaj og baglandsareal i brug allersnarest. Herudover skal vi sikre, at der ikke påløber Kalundborg Havn nogen tab i denne forbindelse, siger Bent Rasmussen.