Øboere frygter nye færger: - Vi har brug for mere kapacitet

Kalundborg Kommune har planer om at købe nye elfærger til Nekselø og Sejerø. Øboerne frygter dog, at de nye færger er for små.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Med snart et kvart århundrede på bagen er de to nuværende færger mod Nekselø og Sejerø ved at have udtjent deres værnepligt.

Kalundborg Kommune har nemlig planer om at købe nye grønne færger til 270 millioner kroner, der sejler på el.

quote Der skal en helt anden type færge til at sejle her

Henry Larsen, formand for Sejerø Beboerforening

Men de planer, som øboerne har set, får det til at løbe dem koldt ned ad ryggen. De frygter, at færgerne er for små, og at typen er forkert.

- Det er et problem, at man får en færge, som ikke er tilstrækkelig sikker i driften, og får for mange aflysninger og har en begrænset kapacitet i forhold til den, vi har i øjeblikket. Vi har brug for mere kapacitet, siger Laurids Siig Christensen fra Sejerø.

Plads til færre lastbiler

Laurids Siig Christensen er producent af gæs på Sejerø, og han skal ofte have lastbiler fragtet frem og tilbage til fastlandet.

- Hvis der kommer vand på dækket, så kan der kun være den halve mængde lastbiler på færgen, og det kan man jo ikke planlægge efter, hvis man skal have transport frem og tilbage.

Laurids Siig Christensen skal ofte have fragtet lastbiler frem og tilbage til fastlandet grundet hans produktion af gæs.
Laurids Siig Christensen skal ofte have fragtet lastbiler frem og tilbage til fastlandet grundet hans produktion af gæs. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

I dag kan der være lastbiler og gods med til Sejerø, der tilsammen vejer godt 120 ton. De nye elfærger er skitseret til at kunne sejle med omkring 100 ton.

Desuden ser øen om sommeren en stor stigning af besøgende turister.

- Vi er inde i en positiv udvikling, hvor der igennem de senere år er sket en aktivitetsforøgelse på færgen, fortæller Laurids Siig Christensen.

Fungerer ikke i farvandet

Ifølge de planer, Kalundborg Kommune har præsenteret, er de to ens elektriske double ender færger på 40,5 meter. Den nuværende færge er på 48 meter.

En double ender færge kan lægge til både med stævnen og agterenden, så den ikke behøver at vende i havnen.

- Det er sådan en, som sejler i indre farvande, hvor der ikke er ret meget sø. Sejerø ligger mellem Røsnæs og Sjællands Odde. Hver gang man har en storm, så er det de to steder, hvor man måler den højeste vindhastighed. Der skal en helt anden type færge til at sejle her, forklarer Henry Larsen, der er formand for Sejerø Beboerforening.

MF Broen
Læs også
Skal gammel færge skrottes? Politikere skubber millionregning foran sig
MF Broen
Læs også
Skal gammel færge skrottes? Politikere skubber millionregning foran sig

På den nye type færge vil der om sommeren være plads til 147 passagerer og 24 personbiler. På den nuværende gamle færge er der i dag plads til 245 passagerer og 36 personbiler.

Det er Odense Maritime Technology, der har lavet skitser på de nye færger. Beboerne på øen frygter, at de nye og mindre færger ikke fungerer optimalt i farvandet, hvor der kan være op til fire meter høje bølger.

- Vi kan da regne ud med det, de kommer med fra starten af, at de har da ikke været oppe og studere det farvand, vi har her, og det synes jeg er helt utroligt. Det siger sig selv, at det er simpelthen uprofessionelt, lyder det fra Henry Larsen.

Henry Larsen kalder det uprofessionelt, at farvandet omkring Sejerø ikke er studeret nok.
Henry Larsen kalder det uprofessionelt, at farvandet omkring Sejerø ikke er studeret nok. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

En skal-opgave

Den nuværende Sejerøfærge udgør alene 60 procent af Kalundborg Kommunes offentlige CO2-udslip.

- Derfor er det en skal-opgave, at vi skal have nogle meget mindre CO2-forbrugende færger på Sejerøbugten, udtaler Jakob Beck Jensen (V), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Kalundborg Kommune.

Jakob Beck Jensen understreger dog, at kapaciteten på de første skitser ikke er optimal.

- Det er udvalget ikke helt tilfreds med, og derfor har vi bedt administrationen kigge nærmere ind i det her og kigge på et forslag til en sejlplan, der har et eksempel på at øge kapaciteten.

Femø-færgen
Læs også
Enigt byråd vedtager prisstigninger på færgetakster
Femø-færgen
Læs også
Enigt byråd vedtager prisstigninger på færgetakster

Håber på bedre dialog

Øboerne føler særligt, at samarbejdet og kommunikationen med Kalundborg Kommune halter.

- Administrationen har bestilt et firma til at komme med en færge, og så først bagefter begynder man at snakke med øboerne om den færge. Det er derfor, det er blevet et problem, og det ærgrer mig. For vi har ingen interesse i at skulle have konfrontation med kommunen, siger Henry Larsen.

Jakob Beck Jensen håber på yderligere dialog, og så lægger han hovedet på blokken over for beboerne på Sejerø.

- Hvis det viser sig, at de her færger ikke har den robusthed, som vi har sat op som mål, at de skal kunne have den samme robusthed som de nuværende færger, jamen så kører den beslutning ikke videre. Det har vi lovet Sejerøbeboerne.

Jakob Beck Jensen lover, at kommunen ikke køber færger, der ikke har den samme sødygtighed som de nuværende.
Jakob Beck Jensen lover, at kommunen ikke køber færger, der ikke har den samme sødygtighed som de nuværende. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Så gør I det ikke?

- Nej. Vi køber ikke nogen færger, der ikke har den samme sødygtighed, som de nuværende færger.

Det lover du?

- Ja, det lover jeg, og det har de mit ord på.

Ifølge planen skal projektet godkendes politisk, og der skal allerede afgives bestilling af færgerne i næste måned. Samtidig er der borgermøde om færgerne på Sejerø den 13. december.


Nyhedsoverblik