En mulig Kattegatforbindelse lever stadig.
For regeringen har netop besluttet at videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat.
Det oplyser Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.
Det er helt naturligt, at vi også ser på forbindelsen med klima- og miljøbriller
Og regeringen ser store perspektiver i forbindelsen. Ifølge regeringen kan en bro over Kattegat binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.
Dertil kan forbindelsen forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København med op til halvanden time for både bilister og togrejsende, lyder perspektiverne.
Skal være for både biler og tog
I 2018 afsatte VLAK-regeringen 60 millioner kroner til at undersøge mulighederne for en Kattegatbro. Og forundersøgelsen af projektet bliver således nu videreført på finansloven.
En forundersøgelse er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.
Den skal blandt andet belyse de klima- og miljømæssige aspekter ved en Kattegatbro. Det fortæller transportminister Benny Engelbrecht (S).
- Det er helt naturligt, at vi også ser på forbindelsen med klima- og miljøbriller.
- Tænk sig, hvis en Kattegatforbindelse grundet de markant kortere rejsetider mellem Jylland og Sjælland for eksempel kan nedbringe antallet af indenrigsflyvninger, siger han i pressemeddelelsen.
Benny Engelbrecht understreger, at en mulig bro skal være for både biler og tog.
Mødt af massiv modstand
En mulig bro over Kattegat vil forbinde Sjælland og Østjylland, og har været til debat i flere år. Drømmen blev vakt til live igen i 2018 på baggrund af en rapport og nye fra Transportministeriet under den tidligere VLAK-regering. Her fremgik det, at hvis man skrottede togskinnerne og alene opførte en bilbro over Kattegat, ville den 58 milliarder kroner dyre bro kunne tilbagebetales af bilisterne selv på 32 år.
Artiklen fortsætter under billedet.
Men det er drømme, der har mødt både opbakning og modstand i lokalområdet ved Røsnæs, hvorfra broen kan komme til at udspringe fra.
Kalundborgs borgmester, Martin Damm (V), har tidligere udtrykt begejstring for projektet, som ifølge ham vil gavne miljø, mobilitet og arbejdsmarked.
Omvendt har der været massiv kritik fra flere sider – blandt andet en protestgruppe på Facebook, som kalder sig Nej til motorvej på Røsnæs. Ifølge dem vil en Kattegatforbindelse flække Røsnæs.
VIDEO: I september sidste år var forundersøgelsen i gang på Røsnæs.