Store havneinvesteringer vækker bekymring

Der bliver lagt mange penge i de sjællandske havne disse år, og det vækker bekymring for en kommende overinvestering.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Arbejdet med anlæggelsen af Ny Vesthavn på sydsiden af Kalundborg Fjord står færdig. 

Dermed er Kalundborg Havn blevet udvidet med 330.000 kvadratmeter, hvilket har kostet omkring 200 millioner kroner. 

ny_vesthavn_.jpg
Læs også
Festdag i Kalundborg:
Ny Vesthavn klar til indvielse
ny_vesthavn_.jpg
Læs også
Festdag i Kalundborg:
Ny Vesthavn klar til indvielse

- Vi havde ikke mere plads, så hvis vi skulle fortsætte forretningen, skulle vi have udvise, og så ønsker vi selvfølgelig at tiltrække nye kunder, siger havnedirektør i Kalundborg Havn Bent Rasmussen.

Havnedirektør i Kalundborg Havn Bent Rasmussen håber, at udvidelsen af havnen vil føre flere kunder med sig.
Havnedirektør i Kalundborg Havn Bent Rasmussen håber, at udvidelsen af havnen vil føre flere kunder med sig. Foto: TV ØST - Mikkel Rise

Flere havne udvider

Kalundborg Havn er langt fra den eneste havn her i regionen, der har vokseværk.

Vordingborg Havn er også igang med en større udvidelse, Næstved Havn har planer om at flytte havnen og udvide, og Slagelse Kommune overvejer at købe og udvikle Stigsnæs Havn.

Vordingborg Havn er også i fuld gang med en større udvidelse
Vordingborg Havn er også i fuld gang med en større udvidelse Foto: TV ØST - Mikkel Rise

I Dansk Industri er man glade for, der bliver investeret i havnene, men samtidig er man også bekymret for, om der bliver investeret så mange penge i havnene, at nogle af dem risikerer at komme i klemme økonomisk:

- Man kan godt stille spørgsmålstegn ved, om vi alle steder kan have den rigtige businesscase til de her store udvidelser, og når man kigger på godsstastistikken, så kan man sige, det er jo ikke sådan, at vi ser, at godsmængderne over de sjællandske havne og kajer stiger voldsomt, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport. 

Branchedirektør i DI Transport Michael Svane frygter, at der bliver investeret for mange penge i havnene i forhold til, hvad der er efterspørgsel efter.
Branchedirektør i DI Transport Michael Svane frygter, at der bliver investeret for mange penge i havnene i forhold til, hvad der er efterspørgsel efter. Foto: TV ØST - Mikkel Rise

Havne frygter ikke øget konkurrence

Spørger man de andre havne i regionen, får havneudvidelsen i Kalundborg dem dog ikke til at frygte for fremtiden:

- Vi har selv lavet en plan for havnen, og vi starter først en havneudvidelse i det, vi har lukket kontrakten med en ny kunde, så det er vi slet ikke bange for, siger Jan-Jaap Cramer, der er udviklingschef på Vordingborg Havn.

Udviklingschef i Vordingborg Havn Jan-Jaap Cramer frygter ikke den øgede konkurrence fra Kalundborg Havn.
Udviklingschef i Vordingborg Havn Jan-Jaap Cramer frygter ikke den øgede konkurrence fra Kalundborg Havn. Foto: TV ØST - Mikkel Rise

Havneudvidelsen i Kalundborg har kostet 200 millioner kroner, og der har tidligere været stillet spørgsmålstegn ved, om investeringen ville kunne tjene sig hjem igen:

- Om den kritik så holder, det må vi jo så se, men jeg tror i hvertfald, at Kalundborg havn, med den nye vesthavn som man får indviet, og i og med at det er en dybvandshavn, så har den et godt potentiale, og jeg tror sådan set godt, investeringen kan bære sig hjem, siger Michael Svane fra Dansk Industri.

Og spørger man havnedirektøren, er han da heller ikke I tvivl om, at der er tale om en god investering:

- Havnebyggeri er noget, som man ser på med et langvarigt perspektiv, vi snakker ikke en tre-syvs års forretningsafskrivningsperiode, slet slet ikke, vi taler årtier inden sådan en investering som denne her kan være hjemme igen.

Det er Kalundborg Kommune der har gjort havneudvidelsen mulig i form af en lånegaranti. 


Nyhedsoverblik