Udenlandske medier valfarter til Kalundborg

Kalundborgs borgmester får trænet sit engelsk i år, for adskillige store udenlandske medier lægger vejen forbi byen for at høre om Novo-effekten.

Der er måske en italiensk eller amerikansk tunge, der har slået knuder i forsøget på at udtale ordet Kalundborg. 

For rundt omkring i verden er den vestsjællandske by kommet på millioner af læber. Det skyldes, at udenlandske medier valfarter til byen for at høre om dens altdominerende virksomhed Novo Nordisk, og hvordan virksomhedens enorme udvidelse påvirker byen. 

På rådhuset har borgmester Martin Damm (V) indtil videre i år modtaget journalister fra 23 udenlandske medier fra USA, Italien, Sverige, Belgien og flere andre lande. Den store amerikanske avis New York Times bragte i april en lang artikel om Kalundborg. 

- Det har været sjovt, siger Martin Damm om den store udenlandske opmærksomhed. 

- Noget af det, de udenlandske medier har haft fokus på, er modfortællingen om urbaniseringen. De synes, det er meget interessant, at vi går i mod den fortælling om, at al udvikling sker i de store byer, siger Martin Damm.

Borgmester Martin Damm (V) bliver interviewet af den tyske journalist, Michael Frantzen, til mediet Deutschland Radio
Borgmester Martin Damm (V) bliver interviewet af den tyske journalist, Michael Frantzen, til mediet Deutschland Radio Foto: Kalundborg Kommune

De udenlandske medier har fået øjnene op for Kalundborg, fordi Novo Nordisk er ved at udvide sit fabriksområde for 65 milliarder kroner. 

Det er mere end de samlede udgifter til alle landets supersygehuse eller anlægsudgiften på Femern Bælt-forbindelsen. 

Novo Nordisk er med sine cirka 4.600 ansatte i Kalundborg en næsten altdominerende virksomhed i byen. Derfor får Martin Damm også ofte det, han kalder for 'Nokia-spørgsmålet' af de udenlandske medier. 

Læs også
Novo investerer 42 milliarder i fabrik - sådan skal den se ud
Læs også
Novo investerer 42 milliarder i fabrik - sådan skal den se ud

- Finske Nokia var en stor virksomhed af stor betydning for Finlands økonomi, men da Nokia ikke kom med på udviklingen af smartphones, kunne det mærkes i den finske økonomi. Så medierne vil høre, om vi har lagt alle vores æg i én kurv, siger Martin Damm. 

- Men jeg kan berolige dem med, at Novo for det første laver mange forskellige slags produkter og derfor ikke er så afhængig af, hvordan salget går for ét bestemt produkt, og så er der også andre større virksomheder i byen. 

Ifølge brandingekspert Nikolaj Stagis bør Kalundborg udnytte det momentum medieomtalen giver.
Ifølge brandingekspert Nikolaj Stagis bør Kalundborg udnytte det momentum medieomtalen giver. Foto: PR

Hverdagen kan være travl for en borgmester, men Martin Damm prioriterer at tale med de udenlandske journalister. Det er ikke spild af tid, mener han. 

- Vi får en uvurderlig branding ud af det, hvor vi får gjort hele verden opmærksom på, hvad Kalundborg er, og hvad man kan her. Det er meget god reklame at komme ud til så mange mennesker. 

Bevågenhed har kæmpe effekt

Brandingekspert Nikolaj Stagis er enig i, at der kan komme noget godt ud af at have hele verdens opmærksomhed. 

- Det har en kæmpe effekt. Noget af det Novo og byens andre virksomheder allerhelst vil, er at tiltrække arbejdskraft. Det, at Kalundborg får omtale i udlandet gør, at de eftertragtede specialister og eksperter man har brug for, for øjnene op for Kalundborg som et godt sted at bosætte sig, siger Nikolaj Stagis. 

Fakta

Borgmester Martin Damm (V) er i år blevet interviewet af disse udenlandske medier:

  • The Economist fra USA

  • New York Times fra USA

  • Rai Uno fra Italien

  • Let Temps/Heidi.news fra Schweiz

  • Dagens Nyheter fra Sverige

  • Politico fra Belgien

  • Bloomberg fra USA

  • Tv-programmet 60 Minutes på CBS fra USA

  • Der Welt fra Tyskland

  • SVT fra Sverige

  • NRK fra Norge

  • La Repubblica fra Italien

  • CBC fra Canada

  • BBC fra Storbritannien

  • Weekend fra Australien

  • ARTE fra Frankrig

  • de Volkskrant fra Holland

  • Süddeutsche Zeitung fra Tyskland

  • Frankfurter Algemeine Zeitung

  • BBC World fra Storbritannien

Han har i mange år arbejdet med, hvordan byer kan brande sig selv for at tiltrække tilflyttere, turister og erhvervsliv. For nylig har han været med til at udarbejde en brandingstrategi for Kolding. 

Han mener, at Kalundborg skal gribe de muligheder det nuværende momentum og opmærksomhed skaber til at lave en by, der har et anden og bredere brand end det at være en erhvervsby. 

- Nogle byer har glemt at få alt det uden om erhvervslivet med som sin identitet. En by som Esbjerg har for eksempel forpasset muligheden for at gøre byen til en attraktiv by at bosætte sig i, fordi man fra politisk side ikke har prioriteret kulturen og i det hele taget at skabe det, der kan gøre det spændende og attraktivt at flytte dertil, advarer Nikolaj Stagis. 

Tilbage i Kalundborg er der i hvert fald et sted, hvor Kalundborgs momentum kan mærkes. I varehuset Biltemas cafeteria bliver der langet tusindvis af hotdogs over disken. 

Varehuschef Dennis Daugaard kan godt mærke aktiviteten fra Novo.
Varehuschef Dennis Daugaard kan godt mærke aktiviteten fra Novo. Foto: PR

- Vi er næsten oppe på 100.000 solgte hotdogs i år. Helt præcist har vi til dags dato solgt 99.653 hotdogs. Og det er altså kun de almindelige hotdogs, jeg tæller med her. Det er kun afdelingen i Holbæk, der sælger flere, siger varehuschef Dennis Daugaard. 

Varehuset åbnede for to år siden klos op ad det område, der nu er blevet til Novos store byggeplads. En stor del af kunderne i Biltemas cafeteria er håndværkere fra byggepladsen. 

- Der er virkelig run på ved middagstid, hvor håndværkerne har frokostpause, siger Dennis Daugaard. Han vurderer, at håndværkerne fra Novos byggeplads står for cirka 20 procent af salget i Biltemas cafeteria. 


Nyhedsoverblik