Planerne om en ny motorvej tværs gennem Røsnæs kan blive en realitet.
I hvert fald er første del af forundersøgelsen nu gået i gang.
Men Røsnæs er en uerstattelig naturperle og ikke en tilkørsel til en motorvejsbro, mener foreningen Nej til motorvej på Røsnæs. Derfor går de i dag i samråd med Trafikudvalget på Christiansborg med den mission om at få at vide, om der er et flertal i Folketinget, der vil respektere den såkaldte Naturkanon.
- Vi er meget interesseret i, om det nye grønne flertal i Folketinget vil respektere Danmarks Naturkanon, som er det store projekt, hvor Jakob-Ellemann Jensen (V) (tidligere miljøminister, red.) udpegede 15 unikke naturområder i Danmark. Så vil vi vide, om der stadig er et flertal i Folketinget for at respektere det, for hvis man vil det, er det uforeneligt med, at man vil lave en motorvej udover smukke Røsnæs, siger Anders Jørn Jensen, der er formand for Nej til motorvej på Røsnæs.
Hvis man har en motorvej igennem der, vil det flække Røsnæs
Fælles for alle medlemmer i foreningen Nej til motorvej på Røsnæs er, at de er bekymret for støj, forurening og ikke mindst naturen og de fredninger, der er i området.
- Røsnæs er jo to kilometer på det smalleste sted, så hvis man har en motorvej igennem der, vil det flække Røsnæs, siger formanden.
I videoen herunder kan du høre, hvad Anders Jørn Jensens reaktion var efter mødet.
Forundersøgelse koster 60 millioner
Det er en projektgruppe, der består af repræsentanter fra Vejdirektoratet, Sund og Bælt samt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som gennemfører forundersøgelsen af en fast motorvejsforbindelse over Kattegat.
- Vi kigger både på en ren vejforbindelse, og så undersøger vi en kombineret forbindelse med både mulighed for jernbane og en vejforbindelse over. Så det er begge løsninger, der er i spil, siger Ulrik Larsen, der er projektchef ved Vejdirektoratet.
I forundersøgelsen vil forskellige linjeføringskorridorer, tekniske løsninger og natur- og miljømæssige konsekvenser blandt andet blive belyst nærmere. Projektgruppen er på besigtigelse i dag i Kalundborg Kommune, og mandag var gruppen på Samsø.
- Nu er vi ude og se os omkring og kigge på landskabet, natur og miljø og de udfordringer, der kan være i sådan et stort projekt, siger Ulrik Larsen.
Ifølge finansloven blev den tidligere regering og Dansk Folkeparti enige om at prioritere 60 millioner kroner til en forundersøgelse af en potentiel Kattegatforbindelse. Heraf er der afsat 15 millioner kroner i 2019, 25 millioner kroner i 2020 og 20 millioner kroner til forundersøgelse i 2021.
Forundersøgelsen er den første konkrete planlægningsundersøgelse af en Kattegatforbindelse og vil give et billede af, hvordan en fremtidig forbindelse kan se ud.