10.000 nye arbejdspladser, nye boligområder, tilflyttere. Mere liv.
Det er, hvad borgmester Holger Schou Rasmussen (S) drømmer om, når han ser udover området i Rødbyhavn.
Jeg synes, det vil være direkte uansvarligt, hvis vi ikke bruger den mulighed
For når Femern Bælt-tunnelen står færdig om knap fem år, så håber borgmesteren, at byggepladsen bliver til en ny, stor industripark på1.000 hektar.
- Det er utrolig interessant for os. Hvis vi kan få etableret en industrihub her, så ser vi potentiale for op imod 10.000 nye arbejdspladser. Det vil være med til at styrke Lolland på en måde, så der også kommer bosætning, og så der kommer nye virksomheder til.
Netop det med arbejdspladser er nemlig lidt af et smertensbarn for Lolland Kommune.
- Lolland er et område, der har været udfordret i årtier. Vi har levet af landbruget, og der har været over 20.000 arbejdspladser i det tilbage i 50’erne og 60’erne. Vi er nede på 1500 arbejdspladser i dag, og det store tab har også betydet en affolkning af Lolland, siger Holger Schou Rasmussen.
Der har Lolland i samarbejde med naboerne i Guldborgsund Kommune budt sig til i kampen om at få én af de fem industriparker, som regeringen i oktober bekendtgjorde et ønske om at skabe. Målet er, at danske og udenlandske produktionsvirksomheder hurtigt kan etablere sig i landet, hvis de ønsker det.
En god idé
Også Business Lolland-Falster bakker op om idéen om et nyt, stort industriområde på Lolland.
- Et ønskescenarie er, at man får fyldt industriparken op, og dermed kan man tiltrække borgere til området. Tiltrække arbejdskraft. For det vil gøre, at man også skal bygge tidssvarende nye boliger, og man skal kigge på den måde, man håndterer skoler, børnehaver og så videre på, siger administrerende direktør Mikkel Wesselhoff.
De lokale kan også sagtens se idéen om mere industri og dermed de arbejdspladser, der følger med.
- Det ville være en god ide, for så kan der komme liv og vækst i byen. Der er mange, der går arbejdsløse, siger Marø Jensen fra Rødbyhavn.
- Lolland er et dødt område, så vi skal jo tænke på, at vi skal fremad i verden, siger Betina Hansen, der ligeledes er fra byen.
En positiv minister
Beslutningen om, hvor de fem nye industriparker skal ligge, bliver først truffet i 2025. Men da erhvervsminister Morten Bødskov (S) besøgte tunnelfabrikken i Rødbyhavn i november, kunne han sagtens se områdets potentiale.
- Når Femern-tunnelen står færdig, kan det blive en decideret game changer for det lokale erhvervsliv både i Rødby, men også langt bredere. Det er en unik mulighed for at skabe nye lokale arbejdspladser, og det skal vi gøre alt for at udnytte, for kapløbet om fremtidens arbejdspladser raser af sted, og hvis ikke vi er der på forkant, risikerer vi, at fremtidens job går Danmarks næse forbi, sagde ministeren.
Derfor regner Holger Schou Rasmussen da også med, at Lolland har gode chancer for at være en af de udvalgte.
- Jeg kan ikke se, at man kan komme uden om det her. Jeg synes, det er oplagt, og jeg synes, det vil være direkte uansvarligt, hvis vi ikke bruger den mulighed, der er, siger han.
Udover Lolland og Guldborgsund, så har Aalborg og Vesthimmerland også smidt deres navne i puljen over kommuner, der kan huse en international industripark.