I takt med, at antallet af vindmøller og solceller bliver flere og flere på Lolland, øges behovet også for at sende strømmen videre ud i det danske elnet. Produktionen af strøm på Sydhavsøen overstiger nemlig øens eget forbrug med metermål, og derfor skal der lægges et nyt 30 kilometer langt kabel i jorden – fordelt på to strækninger.
Helt nøjagtigt skal et nyt 132 kV-kabel graves ned fra Femern i Syd via Gloslunde til et eksisterende elektrisk knudepunkt øst for Nakskov på det Vestlige Lolland. Dertil skal der også etableres forbindelse mellem Femern og Rødby.
Baggrunden for projektet er, at der kommer en del vedvarende energi på Lolland
- Baggrunden for projektet er, at der kommer en del vedvarende energi på Lolland, og det skal vi have, så vi kan transportere det til Sjælland, forklarer Lars Bitz Jakobsen, der er projektleder i Energinet til TV2 ØST.
Det er Energinet, som står for at etablere transportvejene i det danske elnet mellem producenterne og forbrugerne.
Naboer inddrages
Foruden kablerne skal der også anlægges en række højspændingsstationer – tre i alt, en ved Rødby, en ved Gloslunde og en sidste ved Femern-forbindelsen, hvortil det nye kabel også skal levere strøm til jernbanen i den 18 kilometer lange tunnel, hvor der fra 2029 skal køre elektriske højhastighedstog.
- Højspændingsstationerne og kablerne forbinder de anlæg, som producerer grøn strøm på Lolland, med forbrugerne. I alt skal vi lægge cirka 30 kilometer kabler fordelt på tre strækninger, inklusive tilslutningen af Femern-forbindelsen, siger Lars Bitz Jakobsen og tilføjer:
- Tilsammen vil kablerne og højspændingsstationerne forstærke elnettet på Lolland.
Kablerne skal føres underjordisk, og Energi forventer at sætte gravemaskinerne i jorden til foråret 2022. I første omgang til højspændingsstationen ved Femern-byggeriet og året efter til nedgravning af kablerne.
Inden da venter der dog et større planlægningsarbejde, hvor også borgere, der bor nær den nye linjeføring af kablerne, bliver inddraget.
- Det er vigtigt for os, at vi tager størst muligt hensyn til borgere, natur og miljø, både når vi planlægger projektet, og mens vi lægger kablet og bygger stationerne, siger Lars Bitz Jakobsen.
Den endelige placering af kabler og de nye stationer er således endnu ikke fastlagt.