På få dage har seks ældre borgere i Lolland og Guldborgsund Kommune anmeldt svindel til politiet.
Mellem den 17. juli og indtil den 21. juli har de alle modtaget et opkald fra en person, der fortæller, vedkommende ringer fra deres bank.
Derefter har bedrageren sagt, at der er igangsat en overførsel til udlandet fra den ældre borgers bankkonto, som den falske bankmand vil hjælpe med at stoppe.
Derefter er der blevet sendt en falsk bankmedarbejder til den ældre borgers adresse for at hente deres hævekort.
Efter kortet er kommet i svindlerens besiddelse, er det blevet anvendt til at hæve kontanter i hæveautomater.
Råd til at undgå svindel
En god huskeregel er, at hverken banker, myndigheder eller virksomheder ringer til borgere og bede om adgang til netbank, om pengeoverførsler eller spørger til koder til hævekort, MitID eller NemID.
Udlever aldrig koder eller følsomme personoplysninger over telefonen .
Afbryd samtalen, hvis du har mistanke om svindel – og du behøver ikke at være høflig.
Er du i tvivl, så ring selv op til bankens eller myndighedens hovednummer.
Er du kommet til at udlevere dine oplysninger, så ring straks til banken og få din konto spærret samt ring til politiet på telefonnummeret: 1-1-4.
Kilde: Sydsjællands og Lolland-Falster Politi.
Billeder fra en hæveautomat viser en af gerningsmændene. Hans hud er mørk, og han var iført solbriller og mundbind. På hans hals har han en tatovering med skrift og en anden tatovering på sin finger.
Han var klædt i en hvid skjorte, mørke bukser og mørke sko.
Hvis man kan identificere manden ud fra billederne eller beskrivelsen, så beder politiet om, at man kontakter dem på telefonnummeret 1-1-4.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi formoder, at der er flere personer involveret i det, som man efterforsker som bedrageri.