Mange nysgerrige kiggede forbi den kommende byggeplads til Femern-projektet, som ligger lidt uden for Rødbyhavn. Arkæologer fra Museum Lolland-Falster og Femern A/S havde inviteret til åbent hus mandag.
Bjarne Hartmann fra Sjunkeby var en af de mange borgere, der var mødt op til arrangementet.
- Det er rigtigt godt, at folk kan komme ned og se det i stedet for at bare at læse om det. Det er noget andet at se tingene, selvom der måske ikke så meget. Man kan se der er nogle stolpehuller, og der er gang i det, siger Bjarne Hartmann.
Har genoptaget udgravninger
For en lille uge siden genoptog museet de arkæologiske udgravninger ved Femern Bælt.
Det skyldes, at Folketinget i foråret besluttede at fremrykke det forberedende arbejde, der skal gøre klar til byggeriet af den faste Femern-forbindelse til Tyskland.
Det skulle fejres ved dagens arrangement, lød det fra Museum Lolland-Falsters direktør, Ulla Schaltz.
- Når man har startet udgravninger op, så vil man gerne gøre det færdigt. Vi har stået som cirkusheste og skravet i sandet og ville bare gerne i gang, siger hun og fortsætter:
- Nu er vi i gang, og det vil vi gerne vise og fejre. Vi synes, det er så fantastisk, at vi skraber fortiden frem til folk her.
Vil skabe arbejde for 3000 tunnelarbejdere
Byggepladsen på over 150 hektar skal rumme en elementfabrik, hvor tunnellen til Femern-forbindelsen skal støbes. Derudover vil byggepladsen indeholde en arbejdshavn, materialepladser og boliger til omkring 3000 tunnelmedarbejdere.
Men inden da skal arkæologer gennemsøge jorden, så byggeriet ikke bliver forsinket af fortidsfund. Derfor har Femern A/S indgået et samarbejde med Museum Lolland-Falster. Det fortæller Christian Henriksen, der er myndighedschef hos Femern A/S.
- Vi er dér i processen, hvor arkæologerne siger, at de er halvvejs eller to tredjedele færdige med deres arbejde. Når de så er klar, så går vi ind med vores entreprenører og gør området, hvor tunnel-elementfabrikken skal ligge, helt klar, siger Christian Henriksen.
Arkæologerne skal i alt udgrave 15-20 hektar tørt land over det næste halvandet år, inden arbejdet med tunnellen til Tyskland kan gå gang.
Femern A/S forventer, at kunne gå i gang med byggeriet i 2020. Femern-forbindelsen koster 52,6 mia. kroner at bygge, og den forventes færdig i 2028.
Stor efterspørgsel på arkæologer
Efterspørgslen på arkæologer er stor denne sommer. Femern-projektet har nemlig affødt andre byggeprojekter, der også kræver udgravninger.
- Det er jo klart, at de andre udgravninger er på sin vis en afledt effekt af den her tunnelbyggeri og arbejde, fordi jernbanen skal udvides, og det medfører nye erhvervsanlæg, så det hænger sammen, siger Ulla Schaltz.
Derfor har Museum Lolland Falster ansat 15 arkæologer lige nu, og de vil ansætte endnu flere til næste år.
Fem af arkæologerne arbejder på en udgravning ved jernbanen i Nykøbing Falster. De gør klar til, at BaneDanmark kan udvide jernbanesporet til den kommende Ringsted-Femern Bane.
Og dette projekt sammen med projektet omkring Femern-forbindelsen og andre opgaver har sat arkæologerne i sving.
- Sommeren er travl, fordi vi har skulle ansætte folk. Vi har ansat en del arkæologer til at være med til at løfte alt det arbejde, og så skulle der afholdes sommerferie sideløbende med. Så dem, der har været tilbage i perioder, har taget godt fra, siger Ulla Schaltz.