Når Femernforbindelsen står færdig, vil togene ikke længere standse i Rødbyhavn.
Derfor er der netop nu fuld gang i byggeriet af en ny togstation på Lolland.
- Udgangspunktet er, at det er en erstatning for den eksisterende station for ikke at stille de lokale borgere ringere end før Femern-projektet, fortæller Thomas Knudsen, der er kommunaldirektør i Lolland Kommune.
Den nye station kommer til at ligge udenfor eksisterende byområder, og derfor vil busdriften ved Holeby, Rødby og Rødbyhavn blive lagt om.
- Alle vores busser vil i fremtiden være indrettet efter, at de kommer til køre omkring den nye station, så der bliver let adgang for den sydlollandske befolkning, fortæller kommunaldirektøren.
Der kan opstå en ny by
Den nye station kommer til at hedde Lolland Station, og det er ikke sikkert, at den vil blive ved med at ligge i et ubeboet område.
- Hvis stationen viser sig at trække noget interesse med, så er det ikke udelukket, at der kan opstå en ny landsby omkring stationen, siger Thomas Knudsen og tilføjer:
- Det er der plads til, og det er også inde i vores overordnede planlægning.
En tur ned i verdens længste sænketunnel
Femern Bælt-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel.
Tunnelen bliver 18 kilometer lang og ikke kun for biler. Den nye tunnel skal også sikre hurtigere togforbindelse til Tyskland.
På dansk side er man i gang med at opgradere hele jernbanen fra Ringsted – herunder en helt ny jernbane mellem Nykøbing Falster og den nye tunnel.
Det betyder også en helt ny station på Sydlolland mellem Holeby og den gamle station.
Femern Bælt-tunnelen vil efter planerne stå færdig i år 2029.
Kilde: Femern A/S
Der er også mulighed for udvikling af nye erhvervsområder i forbindelse med den nye togstation, lyder det fra kommunaldirektøren.
Femern Bælt-tunnelen vil efter planerne stå færdig i år 2029.