Det skal være Europas nye genvej - men biler og tog bremses af tysk flaskehals

Arbejdet med at gøre vej- og jernbane frem til den nye Femern-forbindelse færdigt på den tyske side halter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Det er ikke nogen god løsning.

Så kontant er meldingen fra Kristian Madsen, der er ekspert i jernbaner og togmateriel ved Ingeniørforeningen i Danmark, IDA, om den nødplan, som tyskerne har fremlagt.

quote Det er ikke den perfekte løsning, men det er bedre end at stå uden en løsning

Claus Ruhe Madsen (løsgænger), trafikminister i delstaten Slesvig-Holsten

Helt konkret skal nødplanen imødekomme forsinkelserne af den vej- og jernbane, som på tysk side skal forbindes med den kommende Femern-forbindelse, der ventes at åbne i 2029.

For som TV2 ØST tidligere har fortalt, bliver tyskerne ikke færdige med byggeriet af en ny tunnel under Femern Sund, der skal forbinde øen Femern med det tyske fastland inden sommeren 2029.

I et forsøg på at finde en løsning har Deutsche Bahn derfor arbejdet på en plan B – en plan som går ud på at forstærke og elektrificere den gamle Femern Sund-bro.

På den måde vil det ifølge tyskerne alligevel være muligt at køre med el-tog på strækningen, når Femern-forbindelsen ventes at stå klar.

Men broen over Femern Sund har kun ét spor i hver retning til biltrafikken og et enkelt spor til togtrafik. Samtidig er broen i så ringe stand, at der ikke må køre godstog over den.

Den nye tunnel under Femern Sund skal føre trafikken til og fra Femernforbindelsen. Der skal være to spor i hver retning til biltrafikken og et spor i hver retning til togtrafikken.
Den nye tunnel under Femern Sund skal føre trafikken til og fra Femernforbindelsen. Der skal være to spor i hver retning til biltrafikken og et spor i hver retning til togtrafikken. Foto: Deutsche Bahn AG/Presse

Selvom broen forstærkes vurderer transportministeriet det stadig som særdeles usandsynligt, at der vil kunne køre godstog over broen. 

Derfor møder den tyske nødplan nu kritik fra flere sider.

- Det bliver en flaskehals, og der vil ikke kunne køre flere tog, end der gør i dag, så man kan ikke komme op på den kapacitet, som man gerne vil, siger Kristian Madsen.

- Det vil betyde, at transporttiden både vil blive længere og mere besværlig end ønsket, tilføjer han.

Lastbiler får lov til at tyvstarte

Hos interesseorganisationen Dansk Banegods frygter man en situation, hvor der ikke vil kunne køre godstog over forbindelsen de første par år. 

De peger på, at det vil give lastbilstrafikken et forspring.

- Det vil betyde, at jernbanetrafikken vil blive nedprioriteret endnu en gang, siger formand Jens Kirketerp Jensen og fortsætter:

Læs også
Så skete det - nu er tyskerne i gang med deres del af Femernforbindelsen
Læs også
Så skete det - nu er tyskerne i gang med deres del af Femernforbindelsen

- Men vi er nødt til at se det som en rammebetingelse, og så må vi i stedet se på, om vi kan gøre noget for at få det til at fungere alligevel, eller om vi kan gøre noget, så banen står endnu stærkere senere hen. 

Den tyske trafikminister erkender, at det ikke er den mest optimale løsning.

- Det er ikke den perfekte løsning, men det er bedre end at stå uden en løsning, siger trafikminister i delstaten Slesvig-Holsten Claus Ruhe Madsen. 

Den danskfødte trafikminister i den tyske delstat Slesvig-Holsten Claus Ruhe Madsen presser på, for at byggeriet på tysk side bliver færdigt til tiden.
Den danskfødte trafikminister i den tyske delstat Slesvig-Holsten Claus Ruhe Madsen presser på, for at byggeriet på tysk side bliver færdigt til tiden. Foto: Mahmoud Al-Tamir - TV2 ØST

- Jeg er en stor ven af løsninger, som er de rigtige løsninger, så vi arbejder hen imod at få den bedst mulige løsning, og så må vi se i 2029, hvor vi står, fastslår ministeren. 

Siden Claus Ruhe Madsen blev minister i efteråret 2022, har han presset på for at få mere fart på byggeriet af den tyske infrastruktur. 

Samtidig har han i tyske medier advaret om, at det vil være pinligt, hvis tyskerne ikke når at blive færdige til tiden.

I november 2021 startede byggeriet af Femern Bælt-tunnelen også på øen Femern. Arbejdet med at bygge tilslutningsvej og jernbane på tysk side er derimod ikke gået i gang.

Til TV2 ØST fastslår han, at han vil fortsætte med at presse på for at få byggeriet klar til tiden: 

- Jeg vil blive ved med at bidrage til en positiv stemning, for det her er meget mere end infrastruktur, det er ikke bare en vej eller en tunnel, det er spørgsmål om at bringe Danmark og Tyskland tættere sammen, siger han. 

Når Femern-tunnelen og jernbanen står færdige i sommeren 2029 vil det tage blot syv minutter i tog og ti minutter i bil at krydse bæltet.


Nyhedsoverblik