Selvom de tyske myndigheder ikke har godkendt en aftale om byggestart på tysk grund, så har forligspartierne bag Femern Bælt-forbindelsen på Christiansborg nu sat en startdato for byggeriet.
For lige nu verserer en retssag i Tyskland, hvor en række miljøorganisationer med den tyske naturfredningsforening i spidsen opponerer mod forbindelsen. Sagen forventes først at være afgjort i oktober.
Der er ingen i sin vildeste fantasi, der kan forestille sig, at projektet bliver stoppet
Men alligevel tør forligspartierne godt at give grønt lys til, at byggeriet på dansk jord kan gå i gang 1. januar 2021.
- Når vi tør tage det her skridt, er det selvfølgelig en afvejning af hele projektet, siger Kristian Pihl Lorentzen (S), der er transportordfører.
- Der er det heldigvis sådan, at i den godkendelsesproces, der var i Tyskland, der var man meget, meget grundige, og det tog lang tid. Det var vi lidt frustreret over på dansk side. Og nu er der så givet en byggetilladelse fra tyskernes side, og det er så den, der er indklaget til en tysk domstol. Alt det, vi hører fra Tyskland er, at det foregår planmæssigt, og der er ingen i sin vildeste fantasi, der kan forestille sig, at projektet bliver stoppet.
- Det, der måske kan ske, er, at der kommer nogle mindre justeringer på tysk side af projektet, men forarbejdet er så grundigt, at vi godt tør tage det her skridt.
VIDEO: Sådan skal tunnellen bygges:
Flere år forsinket
Men projektet har været på gyngende grund siden dets start.
Aftalen blev underskrevet af Danmark og Tyskland i september 2008, hvorefter man blev enige om at etablere en forbindelse mellem Rødbyhavn og Puttgarden.
I 2015 vedtog danske politikere en såkaldt anlægslov for Femern-tunnelen. Selskabet bag forbindelsen forventede, at de tyske myndigheder året efter ville give miljøgodkendelsen. Men den kom først i slutningen af december sidste år.
Så Femern-forbindelsen er allerede nu flere år forsinket.
VIDEO: Fredag meddelte forligspartierne bag Femern Bælt-forbindelsen, at byggeriet af Femern-forbindelsen går i gang 1. januar 2021.
Dernæst har det tidligere været meldt ud, at tunnelen ville stå færdig i 2028, men i forligspartiernes nye aftale står tunnelen først færdig i medio 2029.
- Nu har jeg været transportordfører siden 2006 og har fulgt mange infrastrukturprojekter, og jeg skal ikke kloge mig på en fuldstændig fast dato, men jeg synes, det er meget realistisk det bud, vi giver i den politiske aftale, lyder det fra Kristian Pihl Lorentzen.
Hvor mange danske arbejdspladser kommer der?
Beslutningen om at skubbe Femern-byggeriet i gang kommer midt i en historisk krise som følge af coronavirussen. Både sundhedsmæssigt, men også økonomisk.
- I sådan et stort projekt, der er det jo hele tiden en afvejning af, at vi skal være på stensikker grund, hvad angår økonomien og så videre, men vi skal også have en vis fremdrift. Specielt her i lyset af corona, så synes jeg, det er utrolig glædeligt, at vi her i dag kan iværksætte den her aftale, så vi virkelig får gang i tingene. Specielt på Lolland og Falster, og store dele af Sjælland, der virkelig får gang i omsætningen, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Men EU-udbudsregler gør, at man ikke kan stille krav om, at det skal være dansk arbejdskraft, der skal arbejde på byggeriet.
Hvor mange danske arbejdspladser er der i det her? Eller kommer vi til at se eksempler ligesom ved andre store byggerier, at det fortrinsvis er udenlandsk arbejdskraft, der er beskæftiget?
- Jeg er sikker på, at der bliver rigtig mange danskere beskæftiget med det her projekt, lyder det fra Kristian Pihl Lorentzen.
- Men det er klart, det store entreprenørkonsortium vil også ansatte udenlandsk arbejdskraft. Men det, der er helt centralt, er, at det kommer til at foregå på danske vilkår. Det er danske overenskomster, der kommer til at gælde, så der bliver ikke noget social dumping, hvis nogen frygter det.
- Der bliver mange unge mennesker, som nu får en chance som lærlinge i forbindelse med det her projekt. Og det har vi ved gud brug for i kølvandet på corona, hvor vi kommer op ad bakke, hvor vi virkelig skal kæmpe for at få damp i kedlerne igen i Danmark. Og derfor er det så god en nyhed, at vi kan komme med det her i dag, så der er lys for enden af tunnelen om man så må sige.