En lilleput-test - 'kun' ti meter højt, 13 meter i bredden og 12,5 meter dybt - eller med andre ord et tunnelelement til en sænketunnel - dog kun med to huller til jernbaner, og uden de seks vognbaner og en servicetunnel.
Det er det, der i disse dage er på programmet i Rødbyhavn, hvor hovedentreprenøren FLC arbejder med den første test af støbeprocessen forud for det store tunnelbyggeri.
Der er nemlig mange ting, der kan gå galt, når man skal støbe enorme konstruktioner i beton. Derfor skal testen se, om Femern-byggeriet har styr på teknikken.
Fakta om testen
Støbeprocessen udføres efter en nøje planlagt sekvens, således at alle hulrum udfyldes og der ikke opstår ”fuglereder” i betonen, hvilket kan afsløre om betonen er vibreret korrekt under støbningen.
Betonen til prøvestøbningen blandes i et betonblandeanlæg, som allerede er etableret på Femern projektet
Støbningen består af bredden af ca. 1,5 x tog tunnel rør (de 2 motorvejs spor udelades) og længden af segmentet fremstilles i 12m længde. Prøvestøbningen foretages ligeledes i flere stadier således at følgende testes:
- Støbesekvens og vibreringen af betonen under støbningen
- Afhærdningsprocessen
- Flytningen af et støbt segment
- Støbningen ved samlingen mellem 2 segmenter
- En del af specialelementerne
Kilde: Femern A/S
I dag var formen så klar - og tre forhenværende og en nuværende transportminister besøgte stedet for at følge med i arbejdet, der tester blandt andet beton, støbeforme og arbejdsprocesserne.
- Det er en vigtig dag, fordi vi med den her prøvestøbning skal have testet alle de processer og de materialer, som vi skal bygge den fremtidige tunnel af. Og det er jo her, at vi gerne skulle have fundet de små fejl og børnesygdomme der er, og have optimeret alle vores processer, så vi er helt sikre på, at når vi nu går i gang med at støbe de rigtige elementer, så rammer vi den lige i skabet, siger Henrik Vincentsen, der er direktør for Femern A/S.
Den store støbning laves direkte i fabrikken, hvor de store tunnelelementer snart vil blive klargjort på samlebånd.
- Det er imponerende stort. Og det er imponerende at stå her og tænke over, at der om kort tid kommer til at køre biler direkte fra Danmark under vandet til Tyskland, siger transportminister Trine Bramsen (S).
Det er meningen, at den nye tunnel skal stå klar i 2029. Siden 1991 har en fast bro eller tunnelforbindelse til Tyskland været diskuteret - det var dog først i 2008 at der var politisk enighed på begge sider af bæltet.
Og at man nu endelig er klar til at gå i gang glæder den tidligere trafikminister Sonja Mikkelsen (S).
- Jeg er så imponeret over, at vi har så dygtige mennesker, der kan finde ud af at lave alle de her små detaljerede ting og få det til at gå op i en højere enhed - og pludselig står der en stor fin trafikforbindelse. Det er jo fantastisk, siger hun.
Selvom hun gerne havde skrevet under på tunellen dengang hun var minister, så mener hun, at det er blevet bedre af at vente.
- Man har jo gjort det til et moderne projekt, som også var meget fremsynet, det kan jeg rigtig godt lide. Årene, der er gået, gør at vi får et meget mere moderne og fremsynet projekt, end hvis vi havde sat det i gang for 20 år siden, siger Sonja Mikkelsen.
Femern-projektet lige nu
- I øjeblikket etableres produktionsfaciliteterne til tunnelen øst for Rødbyhavn.
- Arbejdshavnen på 500.000 kvadratmeter står næsten færdig.
- Den ene af tre produktionshaller med i alt seks produktionslinjer er ved at blive rejst.
- Tunnelbyen til over 1.300 tunnelarbejdere er i gang med at blive bygget.
- Udgravningen af tunnelrenden i Femern Bælt gik i gang i juli 2021 og fortsætter de næste to år.
- På tysk side er etablering af selve byggepladsen gået i gang.
Kilde: Femern A/S