Ændrede sejlruter, byggefartøjer og flydende tunnelelementer vil give udfordringer på Femern Bælt.
Vi planlægger at kunne stille en form for bolig til rådighed i Travemünde for vores medarbejdere
Derfor skal det danske forsvar levere medarbejdere til et døgnbemandet center i Travemünde i Tyskland, som skal guide skibstrafikken sikkert gennem bæltet, mens milliardbyggeriet Femernforbindelsens tunnel bliver anlagt.
Det oplyser Forsvaret.
Der skal etableres en Vessel Traffic Service (VTS), som ved hjælp af radar og radiokontakt skal guide skibene igennem bæltet, mens byggeriet står på, så der undgås sammenstød og andre farlige situationer.
Søger 28 nye medarbejdere
VTS Femern Bælt skal åbne i efteråret 2021, men allerede nu begynder Forsvaret at forberede rekrutteringen af 28 nye civile medarbejdere.
De nye medarbejdere skal i skiftehold bemande VTS-centret sammen med tyske kollegaer.
- De nye medarbejdere skal have gennemført skibsføreruddannelsen, og de vil efter deres ansættelse blive videreuddannet til VTS-operatører, siger den allerede ansatte chef for VTS Femern Bælt, Aksel Lyngbo Møller, i pressemeddelelsen.
Han håber blandet andet at kunne lokke skibsførere, som i dag sejler langfart, men som gerne vil have mere tilknytning til Danmark, til centret.
- Vi planlægger at kunne stille en form for bolig til rådighed i Travemünde for vores medarbejdere, som de frit kan benytte under deres vagtperiode. Efter endt vagtperiode, typisk på tre til fem dage, rejser medarbejderne hjem til familien i Danmark igen for en længere periode, siger Aksel Lyngbo Møller.
Ifølge Forsvaret passerer 55.000 skibe hvert år gennem Femern Bælt. Hertil kommer omkring 33.000 færgeoverfarter mellem Puttgarden og Rødbyhavn.
Se med her, hvordan det foregår hos VTS Storebælt.