Når vi en gang ude i fremtiden befærder os på cykelstierne eller kører på vejene, så kan underlaget måske være en anelse mere 'svampet' at bevæge sig på.
Asfalt i dag er blandt andet bundet sammen af et bindemiddel kaldet bitumen, som er meget CO2-tungt og en uundværlig del af asfaltproduktionen.
Vores løsning er verdens første fermenterede bindemiddel til asfaltindustrien, og det er helt unikt
Det bindemiddel har en udenlandsk virksomhed dog formået at skifte ud med svamperødder kaldet mycelium, der forgrener sig rundt om de mange småsten, som skal udgøre asfalten.
Og den nye form for asfalt forsøger de sig lige nu med på en parkeringsplads ved Rødbyhavn på Lolland - lige ved Femern Bælt-tunnelens byggeplads.
- Som bygherre for nogle af landets største infrastrukturprojekter har vi en ambition om at fremme udviklingen af løsninger, der kan gøre branchen grønnere, siger Christian Henriksen, miljø- og myndighedschef i Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
Snart på cykelstier
Bindemidlet i svamperødderne hedder visiBIT er et naturmiddel og består udelukkende af biobasserede ingredienser, skriver de i pressemeddelelsen.
Ingredienserne i svamperødderne gør også, at asfalt produktionen slipper for at opvarme asfalten, inden det skal lægges ud - og det er især den del af processen, der forurener klimaet.
- Vores løsning er verdens første fermenterede bindemiddel til asfaltindustrien, og det er helt unikt. Forsøget er gået over al forventning, og vi har nu vist, at vi kan konstruere en asfaltbelægning fremstillet med visiBIT ved brug af industriens egne maskiner, siger Line Kloster Pedersen, som er direktør for firmaet Visibuilt, som er firmaet bag svampeasfalten.
Eksperimenterne på parkeringspladsen er blandt de første. Visibuilt skal også teste holdbarheden af asfalten, inden de begynder at udbrede svampeasfalten.
De forventer dog at kunne anvende bindemidlet i asfalt til cykelstier allerede i 2026.