Når den nye Femern-forbindelse står færdig, skal jernbanen fra Ringsted til Rødbyhavn være opgraderet på flere måder.
Siden sidste år har arbejdet på strækningen mellem Nykøbing Falster og Holeby være i gang. Banen skal elektrificeres, rustes til hurtigere tog og have etableret dobbeltspor.
- Det er et helt vildt stort stykke arbejde. Både logistisk og planlægningsmæssigt fortæller Jens Aalund, der er projektchef i BaneDanmark.
TV2 ØST har været på besøg på den 30 kilometer lange byggeplads, hvor et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter er i gang.
Banen skal være bygget færdig, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029.
Tre millioner kubikmeter jord
På Lolland skal strækningens fundament først bygges, og dernæst skal der lægges skinner og sveller på. Der bliver derudover bygget otte faunapassager, som skal gøre det nemmere for dyr at krydse strækningen.
I det arbejde skal der transporteres i omegnen tre millioner kubikmeter jord. Det svarer til 150.000 læs. Både jord, der skal fjernes, og jord, der skal bruges på strækningen.
Heldigvis går byggeriet indtil videre som det skal.
- Vi følger tidsplanen. Vi havde et godt start-år sidste år. En god sommer betyder utroligt meget for sådan et projekt. Det skal være tørt. Hvis det regner, så er vi nødt til at stoppe, fortæller Jens Aalund.
Du kan se hele indslaget om jernbanebyggeriet her.