Til indvielsen af Femern Bælt-forbindelsens første tunnelelement var der fint besøg, da Kong Frederik 10. lagde vejen forbi Rødbyhavn.
En indvielse, som transportminister Thomas Danielsen (V), mandag kalder en vigtig milepæl i hele Femern Bælt-projektet.
- Det her projekt har stor betydning. Ikke kun for Danmark og Tyskland, men også for resten af Skandinavien og Europa, da man bliver forbundet på vej og på bane, siger han.
På grund af projektets størrelse glæder det også transportministeren, at Kong Frederik deltog i indvielsen af det første tunnelelement.
- Det er en stor ære, at majestæten er kommet for at markere, at det første tunnelelement er færdigstøbt.
Verdens længste sænketunnel
Det store tunnelprojekt er de største af sin slags, da Femern Bælt-forbindelsen bliver verdens længste sænketunnel.
Når tunnelen står færdig vil den være 18 kilometer lang og bestå af 79 store tunnelelementer, som hver er 217 meter lange, og 10 specialelementer af beton.
Projektet har heller ikke været billigt.
Ifølge transportministeren koster projektet 55 milliarder kroner i 2015-tal.
- Det er også verdens største projekt, og man kan ikke sammenligne det produkt, man har, med det produkt der kommer, hvor man i tog kan krydse på syv minutter og binder Nord- og Sydeuropa sammen på en hel ny måde, siger han.
Beæret over kongens visit
En af dem, som har været med til at bygge det første tunnelelement, er 24-årige Andreas Madsen fra Torrig.
Han arbejder som procesoperatørlærling på tunnelprojektet og har været med til at blande betonen til tunnelelementet.
Han er ligesom transportministeren beæret over Kong Frederik 10.'s visit ved Femern Bælt-projektet.
- Det er en stor ære at få lov at møde ham, og at han tager sig tid til at se, hvad vi laver. Det er fedt, siger han.
Flere års arbejde
Tunnelelementet, som i dag er blevet indviet, er produceret på et produktionsanlæg i Rødbyhavn, som udgør den største byggeplads i Nordeuropa.
At der mandag står 217 meter tunnelelement klar, gør projektet og de seneste års arbejde håndgribeligt, mener Andreas Madsen.
- Nu kan man endelig se meningen bag alle de timer, som man har brugt på det, siger han.
Ved dagens indvielse af tunnelelementet blev der også indviet en tidskapsel, som er blevet fyldt med genstande fra de personer, som er med til at bygge tunnelen.
Ifølge planen står Femern Bælt-tunnelen færdig i 2029.