Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen har været kritiseret i skarpe vendinger for mangel på lærepladser.
Fagforbundet 3F efterlyste for to år siden en plan for, hvordan det store offentlige byggeri ville skaffe lærlinge nok og for deres uddannelsesforløb.
Nu kan de ikke undvære dem. De har stor værdi for projektet
Men nu er kritikken forstummet.
- For mig ser det ud som om, at de prioriterer lærlinge på projektet, siger Jens Kirkegaard, uddannelseskonsulent i 3F i dag til TV2 ØST.
- Vi har set andre store, offentlige infrastrukturprojekter, hvor det med lærlinge blev lidt med venstre hånd – og så bliver resultatet desværre også derefter. Jeg synes, man ser, at når man laver en helhjertet, seriøs, målrettet indsats – så kan det sagtens lykkes.
Aktuelt er der over 70 lærlinge på Femern-byggeriet. En af dem er Andreas Madsen, procesoperatørlærling og senest også vinder af DM i Skills. Han er glad for sin læreplads.
- Det findes ikke andre steder i den størrelse her – det er fedt at have så mange medlærlinge. Og så er det bare spændende hver dag, fordi det er noget nyt – det er ikke noget, man kan høre om andre steder, siger han til TV2 ØST.
- Hvis man er frisk på udfordringer og et miljø, man ikke har prøvet før andre steder, fordi det hele foregår på engelsk, så synes jeg, det er rigtig fedt og en god mulighed at prøve sig selv af.
I starten kneb det med at skaffe lærlinge nok på Femern-byggeriet, men siden har hovedentreprenøren FLC gjort en række indsatser – dels for at rekruttere lærlinge – men også for at sikre dem en god lærlingetid på det enorme tunnelbyggeri.
I dag er antallet af lærlinge derfor støt stigende.
Protektor for lærlingeindsatsen på Femern Bælt-projektet, forhenværende socialdemokratisk statsminister, Poul Nyrup Rasmussen, anerkender, at der er sket en positiv forandring.
- Jeg må sige, jeg synes, Femern Bælt virkelig – da de sagde, nu vil vi gøre Femern-byggeriet til rollemodel for andre store, statslige byggerier – de har fået fat. De har fået startet godt, siger han og peger på, at det er godt i mere end en forstand.
- For det er en af de bedste lærepladser, der er i Danmark. Ikke alene den bedste, men også den største. Fordi man skriver historie her, forklarer Poul Nyrup Rasmussen og tilføjer:
- Når man har været lærling her kan man fortælle til både sine børn og børnebørn: Jeg var med til at bygge den her tunnel. Og der findes ikke noget mere skønt end at være bevidst om, at det jeg laver nu, det vil stå for generationer.
Skepsissen er forsvundet
I dag er der således fokus på at øge lærlingenes trivsel og faglighed – blandt andet gennem faglige og sociale arrangementer, trivselssamtaler og mentorer.
Ifølge Charlotte Lie Steen, lærlingeansvarlig hos Fehmarnbelt Fixed Link (FLC), der er den ene af to hovedentreprenører på byggeriet, er de største kulturelle barrierer på byggepladsen også blevet nedbrudt.
- Det, som har været mere udfordrende, det er, at det er et internationalt projekt – og i Danmark kører vi erhvervsuddannelser på en anden måde, end man gør i nogle af de hjemlande, som nogle af vores partnere kommer fra, siger hun og tilføjer:
- I starten var (deres holdning, red.), hvad skal vi med en lærling – men nu kan de ikke undvære dem. De har stor værdi for projektet.
Byggeriet af den nye Femern Bælt-tunnel ventes at stå færdig i 2029. I alt har bygherren, Femern A/S sat et mål om 500 lærlinge årsværk på projektet.