Stigende billetpriser til færgen og ingen buskørsel i aftentimerne.
Det fik parret Christina og Ken Holstener Berkowitz, der driver den gule bindingsværkskro i Vesterby på Fejø, til at tænke kreativt for at få flere gæster.
Vi vil gerne hente dem, fordi de skal ikke sidde og blive ensomme derhjemme
Ligesom resten af landets restauranter og spisesteder blev kroen tvunget til at tænke kreativt for sikre indtjeningen, da coronapandemien lukkede samfundet ned. Her blev løsningen for mange afhentning eller madudbringning.
Men på Fejø er kroen gået skridtet videre. De tilbyder at hente deres gæster og køre dem hjem igen efter middagen.
Tiltaget kom efter, at flere turister har valgt at lade bilen stå i Kragenæs på Lolland for at spare penge på færgebilletten.
Samtidig så parret et særligt behov for at tilbyde øens ældre befolkning muligheden for at spise ude, selvom bussen ikke kørte i aftentimerne.
- Der bor mange ældre på Fejø, og mange af dem er dårligt gående og kører ikke bil eller cykler mere. Så vi vil gerne hente dem, fordi de skal ikke sidde og blive ensomme derhjemme.
- Vi kører også maden ud, men det er hyggeligere, hvis de kommer hen til os og spiser, siger Christina Holstener Berkowitz, daglig leder hos Fejø Ny Kro.
Tilbuddet gælder for alle. Fastboende, turister med færgen og sejlere. De betaler ikke for at blive hentet i parrets bil, og det er ifølge Christina Holstener Berkowitz ikke købsbetinget, når de bliver hentet.
- Det er et øsamfund, hvor vi maksimalt kører tre-fire kilometer for at hente og bringe folk. Vi kører ikke ti kilometer den ene vej og ti kilometer den anden vej. Det er på venskabelig basis, og det kunne lige så godt være naboen, der kørte, som det kunne være os, siger hun.
En bevidst brandingstrategi
Christina Holstener Berkowitz blev født på Fejø, men familien flyttede efter knap tre år fra øen.
På fastlandet mødte hun Ken Holstener Berkowitz, der er uddannet kok og tjener og altid har drømt om at have sit eget sted.
Flere gange besøgte de Christina Holstener Berkowitz’ fødeø, og efter lidt betænkningstid besluttede parret at flytte fra Karlslunde til Fejø i vinteren 2021 for at drive den gamle kro. Sammen fandt de stedet, han drømte om.
Imens han kokkererer, forsøger de at skabe et samlingssted for øen.
- Det handler om samvær, og gæsterne skal møde hinanden i et miljø, hvor det er naturligt at snakke sammen, og det er det på en restaurant, siger Christina Holstener Berkowitz.
Hun erkender samtidig, at ordningen med at hente og bringe gæster er en bevidst brandingstrategi, der allerede har givet lidt flere gæster i kroen.
- Der kommer gæster hos os, som ellers ikke ville komme. Og vi er kommet tættere på øboerne og turisterne, siger Christina Holstener Berkowitz.
Parret drømmer om at købe kroen inden for de nærmeste par år.