- Det var en fantastisk nyhed, der kom der. Vi er klar til det.
Sådan lyder det fra Anders Hansen fra Maribo, som sammen med Camil Ahmetovic driver et vikarfirma. De håber nu, at de kan få del af arbejdet med Femernbyggeriet.
- Ja, og få gang i lokalbefolkningen hernede også. Få dem ud i noget arbejde, siger Camil Ahmetovic.
Forligspartierne bag Femern Bælt-forbindelsen har fredag meldt ud, at man nu vil begynde byggeriet af tunnelen, der forbinder Rødbyhavn med Puttgarden 1. januar 2021. En 18 kilometer lang sænketunnel, som, når den står færdig i 2029, vil blive verdens længste.
Flere arbejdspladser til området
Ligesom Lolland Kommunes borgmester Holger Schou Rasmussen (S) forventer, at det betyder flere arbejdspladser til området, så er det også Anders Hansens forventning.
- Det vil give rigtig mange arbejdspladser hernede. Det er det helt rigtig tidspunkt, det sker på, siger Anders Hansen.
- Det bliver fantastisk for landsdelen.
Alene til lærlinge- og praktikpladser regner transportminister Benny Engelbrecht (S) med 500 årsværk i byggeperioden.
Men EU-udbudsregler gør omvendt også, at man ikke kan stille krav om, at det skal være dansk arbejdskraft, der skal arbejde på byggeriet.
Lokal virksomhed optimistisk
Alligevel er Søren Rask fra elfirmaet Rask EL i Maribo sikker på, at det vil give mange arbejdspladser til lokalområdet.
- Det er fantastisk for vores område. Det vil give ringe i vandet og masser af arbejde til rigtig mange mennesker på Lolland og Falster.
- Vi har ventet i rigtig mange år, men nu ser det ud til, at startskuddet endelig er kommet. Og det ser vi virkelig frem til. Det er stort for Lolland-Falster, siger Søren Rask.
VIDEO: Forligspartierne bag Femern Bælt-forbindelsen har fredag meddelt, at byggeriet af tunnelen begynder til januar 2021.
Rask El har lavet en pumpestyring, som skal bruges til at pumpe spildevand væk fra området ude omkring Femern-forbindelsen.
- Som et lille lokalt elfirma tænker jeg, at vi får stor gavn af Femernforbindelsen, siger Søren Rask.
- Jeg tænker, vi kan få nogle meget spændende opgaver.
Firmaet har allerede fået henvendelser på at hjælpe til ved byggeriet ved Rødbyhavn.
- Vi har allerede fået den første henvendelse, hvor vi lige nu sidder og projekterer og giver et tilbud på nogle mindre anlægsopgaver, fortæller Søren Rask.
- Det er spændende, og det tyder på, at det hele er i gang nu. Og kommer til at køre i mange år.
Vil se det, før hun tror det
Men anderledes skeptisk er Klaus og Lone Knudsen, som er sommerhusejere i området. Lone Knudsen vil gerne se, at byggeriet går i gang, før hun tror det.
- Nu har de snakket om det i mange år. Og vi var jo rigtig glade, da de snakkede om, at de ville gå i gang, for så tænkte vi, yes, så er der noget udlejning og øget indtægt på det. Så jeg vil i hvert fald gerne se det først, siger hun.
Til trods for en skepsis så vil et byggeri komme til at få stor betydning for lokalområdet, vurderer de.
- Det er dejligt, at det kan komme i gang og give nogle arbejdspladser til området, selvom vi godt ved, det er en overgang, siger Klaus Knudsen.
- Det kunne være sundt for Rødby, at der skete lidt mere. Jeg synes, det er synd, der ikke er mere åbent og liv. Særligt for de fastboende hernede, supplerer Lone Knudsen.
En central rolle
Ifølge Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen vil tunnelforbindelsen til Puttgarden sætte Lolland på landkortet som en central spiller i Europa.
- Lolland vil ikke længere ligge for enden af Danmark med ryggen mod Tyskland. Vi kommer til at ligge midt på hovedfærdselsåren mellem Skandinavien og Centraleuropa og midt mellem de to metropoler, Hamborg og København, som du begge vil kunne nå inden for halvanden time. Økonomisk, mentalt og kulturelt får det kæmpe betydning, siger Holger Schou Rasmussen.
Men det vil Klaus Knudsen se, før han tror det.
- Jeg tror ikke, det betyder det helt store. For som nu med færgerne, så vil bilerne i stedet komme kørende hen over broen og så er de væk igen. Så det tror jeg ikke vil betyde så meget, siger han.