Hele seks byer på Sjælland og Lolland-Falster er i spil til at få internationale togforbindelser, når Femernforbindelsen åbner.
Det står klart, efter at politikerne i Region Sjællands udvalg for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde tidligere i december valgte at udvide en kommende analyse.
Det betyder, at det ikke blot er Nykøbing Falster, Vordingborg, Næstved og Ringsted, der er i spil, men at også den nye Rødby Station samt Køge Station skal inddrages i analysen.
- Vi vil gerne se trafikbilledet med den nye Femern forbindelse i en sammenhæng. Det vil sige, at vi gerne vil inddrage lokaltog, lufttrafik og fjerntog.
- Det er af afgørende betydning for Sjælland, at vi får et stop, som betjener hele Sjælland. Det fører meget med sig både hvad angår trafik, beskæftigelse og vækst i det hele taget, siger formand for udvalget, Christian Wedell-Neergaard (K) til TV2 ØST.
Regionaltog stopper også i Rødby
Når Rødby kommer i spil skyldes det blandet andet, at de kommende regionaltog mellem Danmark og Tyskland også kommer til at stoppe her.
Analysen skal nu klarlægge, hvilken by der er bedst.
- Jeg har ikke nogen favorit. Det er alt for tidligt at sige noget om, men det er klart, at det gør en stor forskel for en by at få et internationalt stop. Det er derfor helt naturligt, at mange byer byder sig til, siger han.
En af de borgmestre, der har noget på spil i placeringen af stationen, er Lollands Holger Schou Rasmussen (S).
Men han er ikke ubetinget tilhænger af Rødby Station i den sammenhæng.
- Hvis analysen peger på, at Rødby er det bedste, så bøjer jeg mig gerne for det. Men mit udgangspunkt er Nykøbing Falster, fordi vi har en lokalbane på Lolland, der er godt forbundet til Nykøbing Falster.
Seks stop er for mange
Holger Schou Rasmussen (S) ser frem til, at analysen kommer til at udpege én by, hvor de internationale tog skal stoppe. Det går ganske enkelt ikke, at der kommer flere stop.
- Jeg har været i Japan, hvor jeg har kørt med Shinkansen, der springer alle byer over, der har under en million indbyggere. Hvis man som jeg deler visionen om, at man skal kunne køre med hurtigtog til eksempelvis Madrid, går det jo ikke, at der alene i Danmark er seks stop. Der skal selvfølgelig kun være ét, hvor der så til gengæld er hurtige forbindelser til.
Analysen om, hvor de internationale tog skal stoppe, foretages af eksterne konsulenter for Region Sjælland og forventes at være færdig i juni 2025. Den finansieres af regionens midler til regional udvikling.