Et længe ventet byggeri er i denne uge gået i gang syd for Femern Bælt.
Det drejer sig om 88 kilometer jernbane, der skal forbinde den kommende Femern Bælt-tunnel med resten af det tyske jernbanenet.
Sammen med vores danske partnere skaber vi en ny europæisk jernbaneforbindelse fra Danmark via Tyskland til Italien
Tilsvarende har man på dansk side været i gang med at opgradere hele banestrækningen fra Ringsted til Rødbyhavn siden 2017.
- Efter mange års planlægning fejrer vi i dag starten på byggeriet af jernbaneforbindelsen her på Femern. Sammen med vores danske partnere skaber vi en ny europæisk jernbaneforbindelse fra Danmark via Tyskland til Italien, siger Bertold Huber, der er direktør for infrastruktur i Deutsche Bahn, i en meddelelse om byggeriets start.
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er et udelukkende dansk projekt og skal efter planen stå færdig i 2029. Til gengæld skal tyskerne bygge vej og jernbane, som biler og tog kan fortsætte ad fra tunnel-udmundingen til det tyske fastland.
Sætter dato på udvidelse af flaskehals
Den 88 kilometer lange jernbane har været betinget af en lang række tyske høringsperioder og myndighedsgodkendelser, som har forsinket projektet.
I sommeren 2022 stod det klart, at den tyske jernbane ikke bliver klar til den planlagte indvielse af Femern Bælt-tunnelen, der ventes at finde sted i sommeren 2029.
Deutsche Bahn forventer således at være færdige med banearbejdet inden udgangen af 2029 – det vil sige et lille halvt år efter den planlagte tunnelindvielse.
Det er dog ikke den eneste udfordring på tysk side.
Trafikken fra Femern Bælt-tunnelen skal nemlig videre over Femernsund. Det foregår i dag via den gamle Femernsundbro.
Den har dog vist sig at være både for smal og for svag til at klare henholdsvis mængden af vejtrafik og godstog.
Tyskerne har derfor besluttet at bygge en tunnel som aflastning for den gamle bro.
Senest i sommeren 2023 blev der dog fra dansk side slået tvivl om, hvorvidt tyskerne når at blive færdige med denne tunnel inden 2029.
Det kom frem i forbindelse med, at Deutsche Bahn præsenterede en plan B for trafikken over det smalle sund.
Fredag oplyser Deutsche Bahn dog til TV2 ØST, at tunnelbyggeriet ventes at starte i 2026, og hvis alt går efter planen, være færdig inden 2030.
Til Hamborg på 2,5 time
Det tyske banearbejde består udover en ny tunnel af dels 55 kilometer ny jernbane, imens de resterende 33 kilometer bliver opgradering af den eksisterende jernbane.
Når banestrækningen sammen med Femern Bælt-tunnelen og Femernsund-tunnelen ventes klar til brug sidst i 2029, vil rejsen i tog mellem København og Hamborg kunne klares på 2,5 time, oplyser Deutsche Bahn.
Den danske transportminister Thomas Danielsen (V) betegner i en skriftlig kommentar hele projektet som en "betydelig forbedring af den internationale jernbanetransport".
- I dag er vi et skridt tættere på at færdiggøre en vigtig forbindelse. En forbindelse ikke kun mellem Danmark og Tyskland, men også mellem Skandinavien og Europa. Forbindelsen vil bringe Europa tættere sammen.
Det tyske banearbejde ventes at løbe op i 3,5 milliarder euro, svarende til godt 26 milliarder kroner.
Til sammenligning ventes Femern Bælt-tunnelen at koste, hvad der svarer til godt 62 milliarder danske kroner i nutidspriser.