Ved Stensø syd for Nakskov Havn gør en stor virksomhed klar til at slå sig ned.
Den 1. juli 2022 overtager det danskejede energiselskab European Energy en 136.000 kvadratmeter stor grund. Det skriver Business Lolland-Falster i en pressemeddelelse.
Nyheden kommer kort tid efter, at en anden virksomhed står klar med et raffinaderi, der vil skabe 100 nye arbejdspladser i Nakskov, som ellers i årtier har manglet arbejdspladser.
På grunden vil energiselskabet opføre et såkaldt Power-to-X-anlæg, der skal bruges til at producere e-metanol, som blandt andet kan bruges som et grønt brændstof i skibe.
For e-metanol er i modsætning til traditionelt, fossilbaseret skibsbrændstof CO2-neutralt og bidrager derfor ikke til global opvarmning af atmosfæren.
Vores mål er at fremskynde udfasningen af ikke bare fossilbaseret skibsbrændstof, men også fossile produkter i andre sektorer
Til gengæld kan det CO2-neutrale brændstof, som udvindes overvejende af vand og CO2, hældes direkte i tanken på blandt andet de skibsmotorer, som anvendes i dag.
Derudover kan e-metanol også bruges til at lave CO2-neutralt plastik.
- Vores mål er at fremskynde udfasningen af ikke bare fossilbaseret skibsbrændstof, men også fossile produkter i andre sektorer som for eksempel plastiksektoren, hvor e-metanol kan levere CO2-neutrale løsninger, fortæller Knud Erik Andersen, der er administrerende direktør for European Energy i pressemeddelelsen.
- Derfor placerer vi i de kommende år en række e-metanolanlæg i forbindelse med sol- og vindprojekter, der kombinerer hele værdikæden fra produktion af vedvarende elektricitet til produktion af e-metanol.
European Energy har tidligere i år annonceret et samarbejde med blandt andre Maersk om udvikling af e-metanol-projekter.
Største producent af grøn energi
At European Energy bosætter sig på lige netop Lolland er ikke så underligt.
Lolland-Falster er nemlig Danmarks forholdsmæssigt største producent af grøn energi. Her produceres der vind- og solenergi svarende til mere end syv gange landsdelens eget energiforbrug.
- Vi forventer en investering i første anlægsfase på et niveau omkring 650-750 millioner kroner. Hertil kommer de sol- og vindanlæg, vi planlægger at opføre i sammenhæng med anlægget. Det er klart, at en sådan investering giver ekstra god mening, når vi foretager den i et område, hvor der sker så store indsatser i den grønne omstilling, siger Knud Erik Andersen.
Mange Power-to-X-anlæg skal gerne placeres tæt på opstillinger af vedvarende energi.
Derfor skabes der med sådanne anlæg også arbejdspladser uden for de store byer i Danmark, forklarer Jeppe Juul, der er seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
Det kommer til at betyde meget for klimaet
- Naturligt bliver det spredt mere rundt i landet, og det skaber udvikling i områder af Danmark, hvor det ikke er sikkert, at der er mange andre industrier, som ville etablere sig.
Betyder meget for klimaet
Power-to-X er en proces, hvor vedvarende energi fra solceller og vindmøller bruges i en elektrolyseproces, hvor vand opdeles til ilt og brint.
Herefter bliver brinten blandet med forskellige kemiske stoffer, som så bliver til nye, grønne brændstoffer til fly- og transportsektoren.
- Det kommer til at betyde meget for klimaet, fordi med e-metanolen til skibe har vi mulighed for at starte afkarboniseringen af en sektor, som ellers er meget svær at fjerne CO2-udledningen fra, og som også er meget langt fra målet, siger Jeppe Juul.
For skibe er Power-to-X-anlæg fremtiden for mere grønt brændstof. Det er nemlig ikke en mulighed at bruge batterier på de længere distancer, forklarer Jeppe Juul.
- Man kan bruge brint i et vis omfang, og ellers er det metanol eller ammoniak.
Senest er Vordingborg blevet udset af selskabet Arcadia som den oplagte placering for et Power-to-X-anlæg. Her er det flybrændstof, som skal produceres på ligeledes overskudsstrøm fra Sydsjælland og Sydhavsøerne.
Kapaciteten her bliver omkring 100 millioner liter CO2-neutralt brændstof om året, hvilket omtrentligt rækker til at dække brændstofforbruget på danske indenrigsruter.