Et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter tværs ned over Sjælland, Falster og Lolland er godt i gang med sidste etape.
Siden 2017 har Banedanmark nemlig arbejdet på at opgradere jernbanen mellem Ringsted og den nye Femern Bælt-tunnel, der åbner efter planen i 2029.
Vi har cirka 60.000 kubikmeter skærver, som vi skal have kørt ud
Og nu er man nået til strækningen mellem Nykøbing Falster og Rødbyhavn.
- Det er 32 kilometer dobbeltspor. Alt i alt 64 kilometer spor, hvor vi skal bruge 124.000 meter skinner fra Nykøbing til tunnelen, forklarer projektchef Asmat Ziraki.
En billigere løsning
Foruden mere trafik er det også hurtigere tog, der kommer til at køre på strækningen.
- Op til 200 kilometer i timen, og med dobbeltsporet kan der køre flere gods- og passagertog mellem Danmark og Skandinavien til Tyskland og Europa, siger Asmat Ziraki.
- Banen kommer altså til at binde hele Europa sammen.
På trods af projektets størrelse, så bliver banen tværs over Lolland bygget uden de store maskiner, som har været at se på de øvrige strækninger.
Det er ganske særligt, men der er en helt fornuftig grund til, at banen bliver bygget på den måde, har Asmat Ziraki tidligere forklaret:
- Det er en god løsning, når der ikke er tidspres, og så er det også den billigste løsning at bygge uden de store maskiner.
Byggeleder Kim Hjortebjærg Jørgensen supplerer:
- Vi kalder at bygge det manuelt, fordi vi ikke bruger kæmpestore sporombygningsmaskiner.
Han fortæller, at der forud for arbejdet med at lægge skinnerne er oprettet et depot med byggematerialer.
- Vi har cirka 60.000 kubikmeter skærver, som vi skal have kørt ud i hele sporet.
Foruden skærver står der også over 29.000 tons sveller på depotet. 101.436 styk i alt med en vægt på 290 kilo hver.
Svellerne er det element, som skinnerne hviler på. De bliver løbende transporteret frem til det sted på banen, hvor man er nået til at lægge skinnerne.
På den måde undgår skinnelægningsmaskinerne at skulle køre frem og tilbage for at hente nye byggematerialer.
- Det ser jo såre simpelt ud – men det jordarbejde og afvandingsarbejde, der har været forud – det er en kæmpe proces, siger Kim Hjortebjærg Jørgensen.
500 meter om dagen
TV2 ØST besøgte også byggepladsen i marts 2023, hvor det enorme arbejde med at forberede strækningen til skærver, sveller og skinner stod på.
Målet er, at der anlægges 550 meter dobbeltspor hver dag.
- Men i går lagde de 700 meter, lyder det fra Kim Hjortebjærg Jørgensen, som er fortrøstningsfuld med fremdriften.
Selve arbejdet med at lægge sporet startede tilbage i marts og ventes afsluttet den 24. oktober i år.
Siden skal der installeres køreledninger og signaler. Ifølge Banedanmark kommer dette arbejde til at stå på frem mod 2029 – klar til åbningen af tunnelen under Femern Bælt.
Hver nat kører skinnetoget ud med skinner til det næste stykke af banen, hvor af man på nuværende tidspunkt har etableret omkring 22 kilometer dobbeltspor.