Det er et stort stykke danmarkshistorie, der lørdag aften sejler bort.
Her bliver der sat punktum for 147 års sejlads med tog i dansk farvand, når DSB’s EuroCity-tog 39 sejler med Scandlines’ færgen Prinsesse Benedikte fra Puttgarden til Rødbyhavn og ruller ind på perronen klokken 20.13 på Lolland.
Den første danske jernbanefærgeoverfart blev oprettet i 1872 over Lillebælt, og der har været cirka 15 jernbanefærgeoverfarter i Danmark. Med den sidste togoverfart mellem Lolland og Femern lørdag den 14. sejler en æra bort.
Det er en trist beslutning, som DSB har taget i samarbejde med Deutsche Bahn
DSB har nemlig besluttet at flytte togtrafikken fra Østersøen til Storebælt, fordi der de næste cirka ti år og frem til åbningen af den faste Femern Bælt-forbindelse kommer til at være massivt sporarbejde på Sydsjælland, Lolland-Falster og i Slesvig-Holsten.
- Det arbejde, der foregår med at få elektrificeret jernbanen på dansk og tysk side, betyder, at der er nogle meget, meget store sporarbejder. Det har der allerede været i år og tidligere år, men arbejdet bliver yderlig intensiveret over de kommende år, siger Tony Bispeskov, informationschef hos DSB.
- Det betyder, at vi ikke har mulighed for at opretholde det, som ifølge os er et ordentligt produkt for kunderne – altså et produkt, hvor man ikke skal skifte for meget mellem tog, bus og færge, tilføjer han.
Derfor kører togene fra søndag den 15. december, hvor DSB’s nye køreplan træder i kraft, mellem København og Hamborg i stedet via den danske grænseby Padborg i Sønderjylland.
Færre afgange mellem Lolland og Falster
For togpendlerne mellem Rødbyhavn og Nykøbing betyder ændringen i køreplanen, at der fremover bliver færre afgange på strækningen.
Inden ændringen i køreplanen kørte der ni tog i hverdagene og otte tog i weekenderne, mens det i fremtiden bliver ændret til seks tog i hverdagene og fem tog i weekenderne.
Artiklen fortsætter under billedet.
Pendlerne mellem Nykøbing Falster og København bliver ifølge DSB ikke påvirket i forhold til færre afgange på strækningen.
- Men man skal dog forberede sig på et større sporarbejde i 2020 mellem Ringsted og Næstved, som betyder, at der i en længere periode ikke kan køre tog på den strækning, så det kommer desværre ikke til at gå upåvirket hen, at hele banen bliver opgraderet, siger Tony Bispeskov.
- Til gengæld vil der være væsentlige gevinster, når arbejdet er færdigt, for så vil der være meget hurtigere tog mellem Sjælland, Lolland-Falster og Tyskland, tilføjer han.
Hos DSB forventer man at barbere over to timer af rejsetiden mellem København og Hamborg, når Femern-forbindelsen efter planen åbner som tunnel i 2028, og togene atter kan krydse Østersøen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Den nuværende rejsetid med færgeoverfarten varer cirka fire timer og 45 minutter. Men i fremtiden ventes togturen mellem København og Hamburg at vare to timer og 30 minutter.
- Det kommer til at knytte Sjælland og Lolland-Falster tættere sammen med resten af Europa, siger Tony Bispeskov.
Mister 200.000 passagerer
Hos Scandlines, der driver færgeruten mellem Rødbyhavn og Puttgarden, ærgrer man sig over, at der ikke længere skal togvogne med på overfarterne.
De har fået en pause, nydt udsigten, fået noget at spise, benyttet toiletterne og handlet ombord
- Det er en trist beslutning, som DSB har taget i samarbejde med Deutsche Bahn. Nu har der været tog på denne overfart, siden den åbnede i 1963, og det betyder, at vi har transporteret tæt på 40 millioner passagerer. De har fået en pause, nydt udsigten, fået noget at spise, benyttet toiletterne og handlet ombord, siger Anette Ustrup Svendsen, pressechef i Scandlines.
- Vi har været glad for transportere de passagerer, selvom det har været en udfordring at få DSB’s stramme tidsplan med at stemme overens med vores stramme tidsplan. Togene har også været en belastning for de enkelte færger og slidt på dem, fordi togene er ret tunge, derfor har vi skiftet rundt på færgerne og fordelt belastningen – så på nogle områder bliver det lettere, tilføjer hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
Ifølge Scandlines vil rederiet, som hvert år fragter cirka seks millioner passagerer mellem Rødbyhavn og Puttgarden, årligt miste 200.000 passagerer, fordi toget ikke længere skal med på overfarten.
Derfor vil Scandlines nu forsøge at afsætte den kapacitet til anden side.
- Det drejer sig først og fremmest om lastbiler, men det kan også være busser, som i forvejen kører på strækningen og leverer et konkurrencedygtigt produkt i forhold til togforbindelsen, siger Anette Ustrup Svendsen.
Scandlines forventer på nuværende tidspunkt ikke at afskedige nogen medarbejdere efter beslutningen om lade de internationale toge køre over Fyn og Jylland i stede for at sejle med færgen over Østersøen.