Se de første billeder af verdens længste sænketunnel

Rejsetiden gennem tunnelen bliver 10 minutter for biler og syv minutter for tog.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

12 meter under Femern Bælts havoverflade er det nu muligt at gå rundt i den første lille del af det, der er indkørslen til den 18 kilometer lange tunnel.

Det viser de første billeder inde fra selve tunnelen, som bygherren, Femern A/S, på det enorme tunnelbyggeri mellem Danmark og Tyskland har offentliggjort.

På billederne kan man se de første 120 meter af tunnelrøret fra Lollands kyst, den såkaldte tunnelportal, hvoraf noget af det ligger 12 meter under havets overflade.

Hvert tunnelelement, og således også portalen, består af fem rør. To til motorvej. En servicetunnel, samt to rør til jernbanen.
Hvert tunnelelement, og således også portalen, består af fem rør. To til motorvej. En servicetunnel, samt to rør til jernbanen. Foto: Femern A/S

Det er i forlængelse af tunnelportalen skal det første sænketunnelelement sænkes ned senere på året.

Det er herigennem, biler og tog ifølge planen skal køre, når tunnelen står færdig i 2029.

Bygges op af 89 sektioner

  • Femern Bælt-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel for tog og biler.

  • Tunnelen bygges op af 89 tunnel-sektioner, der sænkes ned og sættes sammen til en lang tunnel.

  • Tunnelen under Femern Bælt bliver i alt 18 kilometer lang og vil forbinde Lolland med den tyske ø Femern.

    Opgaven med at bygge tunnelen varetages af Femern Link Contractors, imens Fehmarn Belt Contractors står for gravearbejdet.

  • Rejsetiden gennem tunnelen bliver 10 minutter for biler og syv minutter for tog.

  • I dag tager sejlturen fra kyst til kyst 45 minutter.

  • Byggeriet ventes færdig i 2029.

For enden af de 120 meter tunnelportal er der lige nu to store døre og en ventil.

Når det første tunnelelement er sat ned på plads, vil entreprenøren bruge ventilen til at pumpe det vand ud, som bliver fanget mellem elementerne.

For enden af tunnelportalen er der lige nu to store døre og en ventil, som holder vandet ude.
For enden af tunnelportalen er der lige nu to store døre og en ventil, som holder vandet ude. Foto: Femern A/S

På den måde skabes der et stort undertryk, som trækker elementerne tæt sammen, og på den måde sikres en vandtætsamling.

Når vandet er pumpet ud, kan dørene åbnes. For hvert tunnelelement bliver tunnelen 217 meter længere.

Femern Bælt-tunnelen skal ifølge planen åbne i 2029.
Femern Bælt-tunnelen skal ifølge planen åbne i 2029. Foto: Femern A/S

I alt 79 tunnelelementer foruden 89 specialelementer indgår i den 18 kilometer lange tunnel, der ved sin indvielse vil være verdens længste sænketunnel.

Femern A/S har tidligere udgivet denne video, der viser hvordan tunnelen bliver samlet.

Femern Bælt-forbindelsen vil stå færdig i 2029. Derefter vil det være muligt at rejse mellem Lolland og Tyskland på syv minutter i tog og ti minutter i bil.


Nyhedsoverblik