Her hed de ansatte Kaj Dåsebøf, Svend Trillebør, Østtyskeren og Lange Tommy

Historien om et af Danmarks største skibsværfter foldes ud på ny udstilling i Nakskov.

Med 2.200 beskæftigede i sin storhedstid i 1960’erne kan betydningen af Nakskov Skibsværft dårligt underdrives.

quote Du måtte først ryge, når den var kvart over

Carsten Christiansen, tidligere ansat på Nakskov Skibsværft

Værftet har betydet enormt meget for Nakskov og Lolland - og den fortælling udfolder Historiens Hus i Nakskov nu i en ny udstilling.

Her kan besøgende få fornemmelsen af øens engang største arbejdsplads, der i løbet af 80 år nåede at producere hele 234 skibe.

Fra venstre Georg Jørgensen, kaldt Georg Skomager, Ib Sommerfeldt, kaldt Bøjeren og Kurt Jørgensen, kaldt Fister. Billedet er fra 1975.
Fra venstre Georg Jørgensen, kaldt Georg Skomager, Ib Sommerfeldt, kaldt Bøjeren og Kurt Jørgensen, kaldt Fister. Billedet er fra 1975. Foto: Nakskov Lokalhistoriske Arkiv

- I snit lå vi på fire skibe om året, fortæller Carsten Christiansen, der mindes en arbejdsplads, hvor det var godt at være.

Han begyndte i lære som maskinarbejder i 1973 og arbejdede 16 år på værftet.

Rygning tilladt - på visse betingelser

Som led i udstillingen er det bord, han sad ved med kollegerne i kantinen blevet genskabt så godt som muligt.

På bordet står både en del Carlsberg-ølflasker og et par flasker Gammel Dansk. 

Der var øl på bordet, når værftsarbejderne sad i kantinen.
Der var øl på bordet, når værftsarbejderne sad i kantinen. Foto: Per Klaaby

Det nød medarbejderne, hvad enten det var fødselsdag, fyraften eller blot en helt almindelig frokost.

Ja, det var en anden tid. 

Første person fra venstre er Bjarne Jensen, kaldet Sorte Bjarne, og fjerde person fra venstre er Flemming Johansen, kaldet Hornfisken. Billedet er fra 1979.
Første person fra venstre er Bjarne Jensen, kaldet Sorte Bjarne, og fjerde person fra venstre er Flemming Johansen, kaldet Hornfisken. Billedet er fra 1979. Foto: Nakskov Lokalhistoriske Arkiv

Her var der faste pladser, og som bordansvarlig for bord 44 i marketenderiet måtte Carsten Christiansen sørge for god ro og orden.

- Du måtte først ryge, når den var kvart over. Der skulle gå et kvarter af middagspausen. Hvis man brød det, kostede det en omgang øl til bordet, fortæller han.

Østtyskeren og Cigartrilleren

Per Klaaby var fotograf på værftet og har taget billedet af bord 44. 

Det er nogle år siden, hvilket gør det svært at huske, om det var en frokost, fødselsdagsfejring eller blot en helt almindelig fyraften.

Fotoet af de unge skibsværftsarbejdere er fra den 19. september 1962, hvor minelæggeren Falster blev søsat fra Nakskov Skibsværft.
Fotoet af de unge skibsværftsarbejdere er fra den 19. september 1962, hvor minelæggeren Falster blev søsat fra Nakskov Skibsværft. Foto: Thomas Hald / Nakskov Lokalhistoriske Arkiv

- Vi måtte gerne drikke en bajer i frokostpausen, husker han.

Dengang var det mest uden for værftet, at Per var kendt som Per og Carsten som Carsten. 

Internt havde alle øgenavne som Østtyskeren, Cigartrilleren, Lange Tommy og Trillebøren.

Hvad er historien bag øgenavnet?

  • Døden, der rendte med en gift mands kone. Ved sit bryllup havde greve Nikkelhorn svoret, at ham og hans kone skulle være sammen til døden skilte dem ad. Derfor fik Døden sit øgenavn

  • Karbid Morderen, der knaldede en anden medarbejder på værftet i hovedet med en karbidlampe

  • Træsko-Børge, der ikke kunne nå sin hammer, og derfor tog sin træsko og slog med den

  • Halvanden Meter, der ikke var ret høj

  • Bombe, der fik en søn med øgenavnet Bordbombe

  • Brødrene Store Fil og Lille Fil

  • Søe fik en søn, de kaldte Pytten. Han fik så en søn, der fik øgenavnet Dråben

  • Poul Skomager, der fik en søn, som blev kaldt Pløkken

  • Pertent-Emil, der var en snu herre

  • Kurtmis, der missede med øjnene

  • Karlo Kartoffelmos, der altid mosede sine kartofler, så de blev til kartoffelmos. Han blev også kaldt fem minutter over syv, fordi han altid kom for sent

  • Kaj Dåsebøf, der godt kunne lide at spise bøf på dåse

Kilde: Nakskov Lokalhistoriske Arkiv.

Det var så udbredt, at mange hurtigt glemte kollegernes rigtige navne.

- Det kom af mange ting. Noget, man havde gjort, sagt eller gjort, fortæller Heidi Pfeffer, der er arkivleder på Nakskov Lokalhistoriske Arkiv.

International konkurrence

Hun glæder sig over, at interessen for den nye udstilling var høj blandt de tidligere værftsmedarbejdere.

- Det er en utrolig stor glæde, at de synes om det, de ser og at de kan genkende det, siger Heidi Pfeffer.

Fra venstre Victor Hansen, sjakføreren Aage Petersen, kaldet Bøjeren, Emil Hansen, kaldet Fyrbøderen, Walter Ib, Peter Ladegaard Nielsen og Boye Koch. Billedet er fra 1960.
Fra venstre Victor Hansen, sjakføreren Aage Petersen, kaldet Bøjeren, Emil Hansen, kaldet Fyrbøderen, Walter Ib, Peter Ladegaard Nielsen og Boye Koch. Billedet er fra 1960. Foto: Nakskov Lokalhistoriske Arkiv

Nakskov Skibsværft færdiggjorde sit sidste skib i 1986.

Lukningen fik store konsekvenser for Lolland, for Nakskov og for medarbejderne, der mistede deres arbejde.

Lollands største arbejdsplads

  • Nakskov Skibsværft blev grundlagt i 1916 af Østasiatisk Kompagni, hvis stifter H.N. Andersen var født i byen.

  • Værftet blev Danmarks femtestørste og var med 2.200 ansatte i 1966 den største arbejdsplads på Lolland.

  • Der blev bygget mange store fragtskibe og DSB lod flere af sine færger bygge på Nakskov Skibsværft.

  • De første krisemeldinger kom ind i 1975, hvor den internationale konkurrence om priser og vilkår for skibsbygning for alvor tog fart.

  • Medarbejderne indgik i 1976 en aftale om løntilbageholdenhed. Det kunne dog ikke hindre, at 800 af de dengang 1.900 på lønningslisten blev afskediget.

  • Efter leveringen af de sidste færger i 1986 var ordrebogen tom. Værftet forsøgte sig med at producere borerigge, men de endte med at blive bygget i Japan i stedet.

  • I juni 1987 opgav ØK at producere nye skibe på værftet. Det var meningen, at værftet skulle fortsætte som udlejningsværft, men det gik heller ikke. Alle medarbejdere blev fyret.

  • Værftsområdet blev i 2000 overtaget af den daværende Nakskov Kommune. Nogle af bygningerne anvendes i dag af Vestas til produktion af vindmøller.

Kilde: Nakskov Lokalhistoriske Arkiv og Nakskov Krøniken.

- Det kom meget pludseligt, men der havde været en lang nedgangsperiode på grund af international konkurrence, siger Heidi Pfeffer.

Udstillingen er permanent og kan opleves alle dage fra tirsdag til fredag.


Nyhedsoverblik