Byggeriet af Femern-tunnelen kan gå i gang på tysk side.
Sådan lyder konklusionen efter forvaltningsdomstolen i Leipzig har taget stilling til en række tyske klager mod forbindelsen. Alle klagerne blev nemlig afvist.
Det skriver de tyske medier ZDF og NRD.
Dommeren begrundede blandt andet afgørelsen med, at aftalen mellem Danmark og Tyskland er folkeretligt bindende.
Tunnelen skal efter planen åbne i 2029 og bliver verdens længste sænketunnel, der kan benyttes af både biler og tog.
Klager fra flere sider
Milliardprojektet fik egentlig grønt lys fra de tyske myndigheder allerede i 2019, men det mødte utilfredshed flere steder.
FAKTA: FEMERN-FORBINDELSE SKAL STÅ KLAR I 2029
- Forbindelsen mellem Rødby og Puttgarden vil blive en 18 kilometer lang sænketunnel med vej og jernbane.
- Forbindelsen bliver den længste sænketunnel i verden med dobbeltsporet motorvej med nødspor i hver retning - og en dobbeltsporet fuldt elektrificeret jernbane.
- Tunnelen vil blive bygget med 89 betonelementer, som støbes på land og derefter sænkes ned på havbunden.
- Det vil tage ti minutter at køre i bil gennem tunnelen og syv minutter i tog.
- Prisen forventes at være på 52,6 milliarder kroner for tunnelen og 9,5 milliarder kroner for vej og jernbane i Danmark. Danmark garanterer for lån, men projektet er brugerfinansieret. Der regnes i 2015-kroner.
- Femern-forbindelsen skal efter planen stå klar i 2029.
- Prisen for at køre igennem tunnelen vil blive besluttet politisk før åbningen. Femern A/S regner dog med en pris omkring 500 kroner for en enkelt tur i en personbil.
Kilde: Femern A/S.
Der kom klager fra rederierne Scandlines, Scan-port, Nördö-link, kommunen Stadt Fehmarn, miljøorganisationen Nabu, alliancen Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarn Querung og en privat lodsejer.
For eksempel er Scandlines' primære anke, at de planlagte veje til og fra færgehavnen i Puttgarden langt fra er ideelle med flere skarpe sving og lyskryds. Derudover er flere organisationer nervøse for miljøet, herunder de marsvin, der lever i havet, og omkringliggende rev. Derudover har klagerne også drejet sig om, at tunnelen egentlig vil blive brugt tilstrækkeligt.
Men forvaltningsdomstolen har altså besluttet at afvise samtlige klager, skriver de tyske medier.
Aftale blev indgået i 2007
Den politiske aftale mellem Danmark og Tyskland om Femern Bælt-forbindelsen strækker sig helt tilbage til 2007, hvor de to regeringer nåede frem til en beslutning om at bygge tunnelen.
Siden er byggeriet trukket i langdrag, og først i april i år besluttede en enig forligskreds bag forbindelsen at igangsætte anlægsarbejdet på dansk grund. Det sker 1. januar 2021.
Allerede nu er arbejdet med at etablere en anlægshavn i Rødbyhavn i gang.