Manglende udvidelse af sejlrende kan få konsekvenser for Vestas i Nakskov

Hvis der ikke snart falder en afgørelse om udvidelse af sejlrenden i Nakskov Fjord, risikerer det at få konsekvenser for Vestas-fabrikken.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

100 nye stillinger i Nakskov. Sådan lød det i slutningen af november fra den danske vindmøllegigant Vestas, der har produktion i den lollandske by.

Men nu har piben fået en anden lyd.

quote - Få nu det her skubbet over stregen og kom i gang.

Tommy Rahbek Nielsen, driftsdirektør, Vestas

For manglende godkendelser til udvidelsen af sejlrenden ind mod Nakskov kan betyde, at Vestas må flytte aktiviteter til andre steder i Europa – og i alleryderste konsekvens stillinger.

- Vi er nødt til at få afklaring på, om den her sejlrende kommer igennem. Gør den ikke det, så bliver vi nødt til at kigge på noget andet, hvor vi afskiber fra andre steder i Europa, siger driftsdirektør i Vestas, Tommy Rahbek Nielsen.

Fem år undervejs

Tilbage i 2018 blev det besluttet, at sejlrenden ind til havnen skulle udvides.

Siden er der gået tid med de nødvendige myndighedsprocesser som miljøkonsekvensvurdering, også kendt som en VVM-redegørelse, og Natura 2000 konsekvensvurdering.

De vurderinger faldt på plads tidligere på året - altså cirka fire år efter, de blev sat i gang. Men der mangler stadig en såkaldt klaptilladelse før sejlrenden kan udvides.

Hvad er klapning?

Klapning er, når man graver havbund fra havne og sejlrender op, og dumper det på havet. Navnet ”klapning” kommer af, at opgaven med at flytte og dumpe det opgravede materiale sker med et specialskib, der har klapper i bunden. Dumpningen sker altid på en klapplads, som er godkendt af Miljøstyrelsen.


Kilde: Miljøstyrelsen 

Og behandlingen er alt for langsomt, lyder kritikken.

- Det er en frustration, at det tager så lang tid. Det er lang tid tilbage, den lokale opbakning var der til at få det gjort, og så er det gået i stå fra centralt hold, siger Tommy Rahbek Nielsen med reference til Miljøstyrelsen, der behandler klaptilladelsen.

Større vindmøller kræver større skibe

For Vestas er det nødvendigt, at sejlrenden bliver udvidet, så de kan sejle endnu større vindmøller ud fra Nakskov - særligt deres vinger til den nye havvindmølle V236-15.0 MW, som er 115 meter lange.

- Vores fabrik i Nakskov supporterer hele verden, men som det er nu, kan vi ikke få dybhavsskibene ind, og det er dem, der sejler til for eksempel USA og Asien, siger driftsdirektøren.

Læs også
Vestas fjerner 200 job i Jylland men ansætter på Lolland
Læs også
Vestas fjerner 200 job i Jylland men ansætter på Lolland

Det er imidlertid ikke kun Vestas, der undrer sig over den lange ventetid på godkendelserne.

Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), er også ved at løbe tør for tålmodighed efter fem år.

- Det er rigtig lang tid, og jeg er ærgerlig over, at der ikke er faldet nogen afgørelse, så vi kan få den klaptilladelse. Vestas genererer over 1.000 arbejdspladser i Nakskov, så det er en vigtig virksomhed for Lolland, siger borgmesteren.

Vinduet er åbent nu

Af miljøhensyn skal klapning foregår i vinterhalvåret. Det betyder, at godkendelsen snart skal falde på plads, for at projektet ikke bliver yderligere udskudt.

- Vi er lidt presset, hvis ikke den kommer inden for det næste års tid. Der skal vi begynde at levere, og der er kun bestemte vinduer, hvor man kan udvide sejlrenden. Så man mister måske en periode nu, som så først kommer igen om et år, siger Tommy Rahbek Nielsen.

TV2 ØST ville gerne have lavet et interview med miljøminister Magnus Heunicke (S) og spurgt, hvorfor godkendelsen tager så lang tid, når man risikerer at miste danske arbejdspladser, men han har ikke ønsket at stille op til interview. I stedet har vi modtaget følgende skriftlige svar fra ministeren.

Læs også
Vestas lander overskud
Læs også
Vestas lander overskud

- Arbejdspladser har stor lokal betydning, og det er derfor meget ærgerligt, at klaptilladelsen til udvidelsen af sejlrenden har været så længe undervejs. Jeg ved, at Miljøstyrelsen arbejder på at genoptage sagsbehandlingen hurtigst muligt, og at de vil prioritere sager, der har særlig samfundsmæssig betydning, lyder det fra Magnus Heunicke.

Miljøministeriet oplyser desuden, at ansøgningen om klaptilladelsen er berørt af en afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet fra februar, der kræver nye vejledninger på området. 

Når de nye vejledninger er på plads, vil Miljøstyrelsen behandle sagerne. Noget, de forventer at begynde på i 2024.

Fra driftsdirektøren i Vestas er beskeden til Miljøstyrelsen imidlertid klar.

- Få nu det her skubbet over stregen og kom i gang. 


Nyhedsoverblik