16 fartskilte på få kilometer vækker vrede

Vi skal koncentrere os om at køre bil - og ikke kigge på skilte, mener chauffør

16 hastighedsskilte på en strækning på lidt over to en halv kilometer. 10 af dem står på den første kilometer. Det er simpelthen for meget.

Det mener taxachauffør hos Næstved Taxa, Kim Hasbo.

Han kører hver dag vejene i og omkring Næstved tynde og kender derfor de fleste områder til fingerspidserne. 

Men nogle strækninger er rene skilteskove, mener chaufføren.

Mange skilte flytter fokus

- Jeg kører hver dag, og for mig er sikkerheden det vigtigste. Mine kunder skal frem og tilbage på en god og forsvarlig måde. Derfor er det også fint, at vi har diverse trafikskilte til at gøre os opmærksom på hastighed og så videre. Men nogle gange oplever jeg, at skiltene faktisk kan flytte fokus fra vejen og kørslen. Og det er der altså ingen ræson i, siger Kim Hasbo. 

På det seneste har han lagt mærke til, at den kommunale landevej omkring landsbyen Tybjerglille Bakker ved Næstved er blevet klistret til med hastighedsskilte. 

Det er Næstved Kommune, der har ansvaret for skiltene på de mindre kommunale landeveje - mens Vejdirektoratet har ansvaret for de større hovedveje og motorveje. 

- Ved Tybjerglille Bakker er der simpelthen for mange skilte. Det skifter hele tiden mellem 40, 50 og 60 kilometer i timen, og der er ikke rigtig nogen rød snor i det. De mange skilte tager fokus væk fra vejen. Og man skal altså fokusere på at køre bil - ikke kigge på skilte, siger Kim Hasbo.

- Flere af skiltene bør fjernes, og hastigheden bør gøres mere ensartet. Dem, der har plastret så mange skilte op, har ikke tænkt på sikkerheden, mener Kim Hasbo.
- Flere af skiltene bør fjernes, og hastigheden bør gøres mere ensartet. Dem, der har plastret så mange skilte op, har ikke tænkt på sikkerheden, mener Kim Hasbo. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Kom ud i virkeligheden

Han er helt bekendt med, at nogle af skiltene er sat op i forhold til de sideveje, der støder til landevejen, og derfor skal man køre lidt langsommere. 

Men flere af skiltene står ikke ved sideveje - og nogle af dem står med få meters mellemrum på hver side af vejen.

- Der er ingen grund til, at man sætter 10, 12, 16 skilte op på sådan en kort strækning. Man bør bruge almindelig sund fornuft og sætte skiltene efter forholdene. Dermed bliver fokus ikke fjernet fra gående og cyklister. 

- I stedet for at bremse op og ned hele tiden, så bør det gøres mere ensartet, siger Kim Hasbo og kommer med en opfordring til Næstved Kommune:

- Kom ud i virkeligheden  - og kør en tur. Så kan de selv se, om det overhovedet er nødvendigt med alle de skilte.  

Gør det mere ensartet

Chaufføren er ikke alene om sit skudsmål. 

Skilteskoven er ret besynderlig. Det mener Anne-Mette Lund, der bor i byen.

- De mange skilte er ret irriterende, siger Anne-Mette Lund fra Tybjerglille Bakker
- De mange skilte er ret irriterende, siger Anne-Mette Lund fra Tybjerglille Bakker Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

- Jeg er helt enig. Det er irriterende, at man kører så meget op og ned i hastighed. Der står så mange skilte både i byen og på vej ud af byen. Netop som man er kommet ned i fart, så skal man op igen - men få meter efter skal man ned igen i fart.

Hun mener ligesom Kim Hasbo, at der skal luges lidt ud i de mange skilte, og så skal hastigheden være mere ensartet.

- Det ville være bedre at ensrette hastigheden, så man eksempelvis kører 40 eller 50 kilometer i timen på hele strækningen. Det ville gøre det mere simpelt og være bedre for trafiksikkerheden, siger Anne-Mette Lund.  

Det var ikke muligt at få et interview i stand med en repræsentant fra kommunen, men i et mailsvar fra Næstved Kommune lyder det:

- For kommunen er trafiksikkerheden en prioritet. Hastighedstavler skal ifølge Vejreglerne gentages for hver betydende sidevej og bør gentages pr. 800 meter uden for byområder. Desuden er der en række lokale hastighedsbegrænsninger på 50 og 60 km/t. Derfor kræver det en del skilte.

De oplyser desuden, at de nu overvejer Kim Hasbos opfordring til at tage en tur på strækningen for at se nærmere på de mange skilte.


Nyhedsoverblik