Køretøj efter køretøj med fuld udrykning er tirsdag morgen set køre fra Næstved til København ad Sydmotorvejen.
Det er slukningskøretøjer fra Beredskabsstyrelsen Sjælland i Næstved, der er kørt til København, hvor de hjælper Københavns Brandvæsen med slukningsopgaven i den historiske bygning.
- Vi har sendt en autosprøjte og en vandtankvogn derind - foruden vores ledelses- og kommunikationsmodul. Det er til at lave et kommandostade i. Derudover har vi sendt 11 værnepligtige og tre vagthavende derind, siger Mike Foxvig, der er operationsleder hos Beredskabsstyrelsen Sjælland i Næstved.
Det er en stor, gammel bygning, så jeg forventer desværre, at arbejdet kommer til at tage timer endnu
Han oplyser, at brandkøretøjerne blev udstyret med politieskorte, da de nåede hovedstaden for at komme igennem det trafikale kaos, som branden forvolder i byen.
Svær slukning
Seneste melding fra beredskabet i København er, at branden i bygningen ikke er under kontrol.
Det ikoniske dragehovedtårn er styrtet til jorden som følge af flammerne, og billeder har vist den gamle børssal indhyllet i flammer.
- Det er jo en stor, gammel bygning, så jeg forventer desværre, at arbejdet derinde kommer til at tage timer endnu, siger Mike Foxvig.
Han tager dog det forbehold, at det endnu ikke har været muligt at kommunikere med folkene på stedet, muligvis på grund af travlhed. Han kan derfor heller ikke sige, om holdene rent faktisk er blevet indsat eller om de står standby i området.
Han tilføjer, at man ikke agerer anderledes, fordi der er tale om en historisk bygning end en hvilken som helst anden bygning.
Men selve fremgangsmåden med at komme ind i bygningen kan være anderledes, fordi bygningen er gammel.
- Den er jo konstrueret anderledes, og så skal vi tænke på en anden måde i forhold til risiko for sammenstyrtningsfare og den slags. Vi er jo heller ikke hjulpet af, at der indgår ganske meget træ i sådan en ældre bygning, siger Mike Foxvig.
Danmarks første stormagasin
Børsen blev færdigbygget i 1623 under Christan 4. og fungerede som en slags stormagasin, hvor købmænd solgte varer fra hele verden fra små boder.
Der blev solgt kunst, sølvtøj, og senere endda sukker, som slavekompagniet hentede hjem fra De Vestindiske Øer. Senere blev bygningen solgt, og blev i stedet brugt til aktiehandel.
Bygningen har overlevet både Københavns Brand i 1728 og Københavns bombadement i 1807, og har trods sit private eje været fyldt op med uvurderlige malerier og kunstgenstande. Heraf er en del reddet ud, men meget formodes at være gået tabt i branden.