Borgmester tager prishop på 265 millioner kroner med ro

Bestyrelsen for Næstved Havn har nu præsenteret en plan for den længe ventede udflytning af havnen fra midtbyen. Planen er markant dyrere end ventet.

Sidste år fik bestyrelsen for Næstved Havn til opgave at finde en ny placering for byens havn.

Diskussionen om en udflytning af "porten til Sjælland", som havnen ynder at brande sig, har stået på længe, og adskillige forslag til nye placeringer har været i spil, hvoraf flere undervejs har mødt heftig kritik.

quote Når vi siger 100 millioner, er det et rent politisk tal. Havde vi sagt 300 millioner kroner, var de måske kommet med en havn til 700 millioner kroner

Carsten Rasmussen (S), borgmester, Næstved Kommune

Men nu mener bestyrelsen at have en skudsikker løsning klar.

- Jeg har arbejdet med det her i nogle år, og jeg synes, det her er den bedste plan for udflytning af havnen, vi har set. Når vi samtidig ser på den udvikling, der er i skibstrafikken, vil det være tosset ikke at realisere den, siger bestyrelsesformand Torben Johansen (K), der også er medlem af byrådet.

Markant højere pris

I alt har ti forskellige løsninger været i spil. Her er valget faldet på en løsning på Ydernæs inde i selve kanalen på den sydlige brink.

Her kan der etableres en 700 meter lang kaj med et tilhørende havneområde i baglandet med et samlet areal på 75.000 kvadratmeter. Placeringen giver også plads til et såkaldt svajebassin på kanalens nordlige side, som gør det muligt at vende skibe på op til 119 meters længde.

Næstved Havn har fået lavet denne visualisering af den nye havn, som den vil se ud fra Svingbroen. Havnekajen bliver som udgangspunkt 700 meter lang, men kan forlænges til 900 meter.
Næstved Havn har fået lavet denne visualisering af den nye havn, som den vil se ud fra Svingbroen. Havnekajen bliver som udgangspunkt 700 meter lang, men kan forlænges til 900 meter. Foto: Sweco/Næstved Havn

Næstved Kommune har hyret den rådgivende ingeniørvirksomhed Sweco til at forestå analyse og planlægning.

- Der har ikke været hverken kommunale embedsmænd eller politikere inde over. Sagen er lavet rent teknisk og fagligt, siger Torben Johansen og tilføjer:

- Og de vurderer, det er realistisk at gennemføre.

Bestyrelsesformand Torben Johansen (K), der også er medlem af byrådet, forventer, at der er politisk opbakning til planen, selvom prisen er noget højere, end de 100 millioner kroner der sidste år var politisk flertal til.
Bestyrelsesformand Torben Johansen (K), der også er medlem af byrådet, forventer, at der er politisk opbakning til planen, selvom prisen er noget højere, end de 100 millioner kroner der sidste år var politisk flertal til. Foto: Martin Otto - TV2 ØST

Planen er dog – som TV2 ØST erfarede allerede fredag – markant dyrere end den ramme på 100 millioner kroner, som byrådsflertallet – bestående af Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten – sidste år satte for udflytningen.

Ifølge planen løber den estimerede anlægsudgift op i 365 millioner kroner inklusive investeringer i nyt materiel.

Læs også
Vil flytte erhvervshavn ud af byen
Læs også
Vil flytte erhvervshavn ud af byen

Prisstigningen får ikke umiddelbart borgmester Carsten Rasmussen (S) til at feje planen af bordet, på trods af at han selv var med til at sætte rammen på 100 millioner kroner.

Han mener, at havneledelsen har løst opgaven og hæfter sig ved, at placeringen ikke umiddelbart kommer i karambolage med nogle af de hidtil kritiserede placeringer. Og prisen er han villig til at tale om.

Næstved Havn er i dag, målt på godshåndtering, regionens 11. største havn med 584.000 tons håndteret gods i 2023. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.
Næstved Havn er i dag, målt på godshåndtering, regionens 11. største havn med 584.000 tons håndteret gods i 2023. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik. Foto: Tina Mortensen TV2 ØST - Arkivfoto

Jeres beslutning om at flytte havnen ud af byen var med opgaven, at det her må koste 100 millioner kroner. Hvad mener du, gør den her nye plan 265 millioner kroner mere værd?

- Kan det her samle et bredt flertal om at udvikle byen, så er det også noget, jeg skal tage med i mine overvejelser. Og det er det, vi skal drøfte i de kommende måneder.

- For vi kommer ikke i gang med udvikling af byen, før vi har en afklaring på havnen lyder svaret fra borgmesteren, der afviser at lægge sig fast på et endeligt standpunkt i dag.

Læs også
Efter prischok: Plan om ny havn møder modstand
Læs også
Efter prischok: Plan om ny havn møder modstand

Hvorfor først sige 100 millioner, hvis du alligevel vil rykke dig til 300 millioner?

- Når vi siger 100 millioner, er det et rent politisk tal. Havde vi sagt 300 millioner kroner, var de måske kommet med en havn til 700 millioner kroner. Så længe har jeg været i politik, at det siger min erfaring mig. Men nu skal jeg ned og se, hvad de har inkluderet i planen, for nu har vi fået noget konkret at tale om.

Borgmester Carsten Rasmussen (S) hæfter sig ved, at placeringen ikke umiddelbart kommer i karambolage med nogle af de hidtil kritiserede placeringer, og prisen er han villig til at tale om.
Borgmester Carsten Rasmussen (S) hæfter sig ved, at placeringen ikke umiddelbart kommer i karambolage med nogle af de hidtil kritiserede placeringer, og prisen er han villig til at tale om. Foto: Martin Otto - TV2 ØST

Ifølge Carsten Rasmussen er der flere ting i den løsning, havnebestyrelsen har fremlagt, som ikke var med i det oprindelige oplæg, der kan være med til at retfærdiggøre en højere pris.

Det gælder blandt andet det såkaldte svajebassin.

- Et svajebassin er rigtig dyrt at etablere. Er det så nødvendigt? Det kan i hvert fald betyde, at vi slipper for, at de store skibe skal ind og svaje (vende, red.) i den gamle havn. Og det frigiver alle vandarealerne i den gamle havn til lystbåde, havnebad og mange andre rekreative formål og dermed stiger værdien af inderarealerne af den gamle havn.

Læs også
Havnebestyrelse vil have industrihavn til Ydernæs: - Ingen gang på jord
Læs også
Havnebestyrelse vil have industrihavn til Ydernæs: - Ingen gang på jord

Også vejforbindelsen ud til havnen er nu en del af projektet, som dermed umiddelbart ikke står til at koste kommunen penge, understreger Carsten Rasmussen.

Så du er villig til at rykke dig på prisen, hvis der kommer en afklaring politisk?

- Ja. For det er ikke penge, vi kan bruge til andre ting i kommunen såsom skoler eller ny asfalt. De penge ligger i havnen.

Lang debat om ny havn

  • Planerne for Næstved Havn er en lang historie.

  • Allerede i 2019 traf byrådet en principbeslutning om, at inderhavnen skulle bruges til byudvikling.

  • I sommeren 2020 havde borgmester Carsten Rasmussen (S) mistet tålmodigheden. Han slog fast, at nu skulle inderhavnen lukkes for erhverv.

  • Året efter, i maj 2021 blev politikerne i byrådet enige om, at havnen skulle flyttes ud til Stenbæksholm, der ligger ude i Karrebæk Fjord tæt på kanalen ind til Næstved.

  • Denne plan faldt fra hinanden, og siden har også en placering på kanalens modsatte side ved Ydernæs, der grænser ud til den Natura 2000 beskyttede Karrebæk Fjord været fremhævet af havnebestyrelsen som en mulig placering.

  • I maj 2023 fastslog politikerne fra Socialdemokratiet, SF, radikale og Enhedslisten, at erhvervshavnen skal flytte ud på den anden side af Svingbroen senest i 2034.

  • Nu er bestyrelsen i Næstved Havn så kommet med en ny plan for placering og anlæg af ny erhvervshavn.

  • Ifølge Næstved Havn viser en nylig analyse, at cirka 600 arbejdspladser i Næstved Kommune er direkte afhængige af aktiviteterne på havnen.

Havnen råder ifølge planen over arealer i Næstved for samlet 900 millioner kroner, hvoraf halvdelen i dag vil kunne sælges og bruges til finansiering af den nye havn.

Det er dog kommunen, som ejer af havnen, og dermed er det i sidste ende byrådet, der skal afgøre, om kommunale værdier i den størrelsesorden skal indgå i en ny havn.

I budgettet indgår adgangsveje til den nye havn og de to lystbådehavne, omlæggelse af lagunestien, nye støjvolde, træer og et nyt havnekontor. 

Læs også
Vordingborg Havn frier til Næstved: - Lad os samarbejde
Læs også
Vordingborg Havn frier til Næstved: - Lad os samarbejde

Byrådet skal tage stilling til planen den 26. november i år.

Ifølge planen vil de første egentlige anlægsaktiviteter, såfremt projektet godkendes af både politikere og myndigheder, kunne gå i gang i 2028.

Det vil betyde, at de sidste aktiviteter på den nuværende Næstved Havn vil kunne være afviklet i 2032.


Nyhedsoverblik