Når der bliver bygget nye veje, går de ofte igennem områder, hvor dyrene har været vant til, at der ikke har været trafik. For at give dyrene mulighed for at komme over på den anden side af vejen uden at blive kørt ned, kan en faunabro være en løsning.
Og det var netop den løsning dyrene fik, da Ring Øst blev bygget rundt om Næstved. Og den virker.
Broen bliver brugt rigtig meget og heldigvis primært af rådyr
En undersøgelse viser, at en lang række dyr benytter den 10 meter brede faunabro. Både harer, katte, ræve, rådyr og mårdyr kommer over ringvejen uden selv at blive kørt ned eller være til fare for bilisterne.
- Den viser, at broen bliver brugt rigtig meget og heldigvis primært af rådyr, som er det, den er bygget for. Der er også andre dyr, der bruger den, men rådyr gør det rigtigt meget. Vi kan se dyrene på broen nu, og det bliver bedre som beplantningen bliver tættere, siger Michael Krogh, biolog i Næstved Kommune.
Ifølge ham er det den første faunabro, der er bygget over en omfartsvej. Normalt er det i forbindelse med motorvejsbyggeri, der bliver bygget særlige overgange til dyrene.
Artiklen fortsætter under billederne...
Dyrene fotograferet
Undersøgelsen ved faunabroen er lavet ved at sætte kameraer op, der kan registrere enhver bevægelse, både når det er lyst, og når det er mørkt. Når kameraet er aktiveret, tager det to billeder. På den måde kan man se, hvilke dyr der er på vej over broen.
- Vi er også begyndt at se kronhjorte, så måske er broen lidt underdimensioneret, i forhold til hvad man skal bruge fremadrettet, siger Michael Krogh.
Mindre overgange
Rundt om i regionen er der flere steder, hvor der er mindre passager, typisk under en vej eller ved vandløb. For eksempel har dyr mulighed for at krydse kanalerne ved Lammefjorden og Sidinge Fjord.
- Omfanget af passager kender vi ikke, men vi har set spor af ræv og rådyr på de steder, fortæller Jan Fischer Rasmussen, der er natursagsbehandler i Odsherred Kommune.
Ved Tuse Å har dyrene mulighed for at komme over på et græsareal.
- Vi har ikke kigget på broen for nylig. Men da den blevet lavet i sin tid under de daværende amter, viste det sig, at overgangen blev benyttet, siger Morten Holme, landskabsarkitekt i Holbæk Kommune.
Omfanget af passager kender vi ikke, men vi har set spor af ræv og rådyr på de steder
Han fortæller også, at der er lavet flere overgange specifikt til oddere i Åmosen. Der er lagt brædder ud under eksisterende broer, og dem benytter odderne sig af, når de skal krydse vandløbene.
- Det har vi gode erfaringer med. De vil ikke svømme over, men gerne benytte brædderne og gå over, siger Morten Holme.
Dyrene skal lære vejen at kende
For år tilbage blev der lavet en grundig undersøgelse af forskellige passager vest for Silkeborg. Og det viste sig, at der var god trafik på passagerne.
- Vest for Silkeborg har vi en tilsvarende faunapassage, der er ti meter bred, og som er blevet benyttet i høj grad af de samme dyr som i Næstved, men også af krondyr og dådyr i lidt mindre målestok, siger Niels Krogh Kristensen, biolog fra Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet er i gang med at undersøge andre passager nu. Og der danner sig et tydeligt billede.
Jo flere faunabroer vi har, jo færre påkørsler og personskader er der
- Vi undersøger andre passager nu, og de viser, at dyrene langt hellere vil benytte en overføring end en underføring. Der skal gå lidt tid, så der sker en tillæring undervejs. Dyrene skal føle sig trygge ved områderne, forklarer Niels Krogh Kristensen.
Flere broer er lig med færre ulykker
Det er også for bilisternes skyld, at der bliver bygget faunabroer.
- Jo flere faunabroer vi har, jo færre påkørsler og personskader er der, siger Michael Krogh og peger på, at de er langt mere udbredt i udlandet.
- Udenlandske erfaringer er, at man bygger broerne som standard. Hver gang du har en vej, så bygger du bro. Det her var standarden på cirka 10 meter, men i dag er man for rådyrs vedkommende oppe på 20 meter. Og for kronhjorte skal den have en bredde på 50 meter, forklarer han.
De 50 meter er for at give de store dyr en oplevelse af, at de blot går igennem landskabet fra et sted til et andet, uden de lægger mærke til, at de krydser en stor vej.