Fra i dag kan borgerne i Næstved komme ud at køre med elbus, når de kører med det offentlige på i alt syv af byens buslinjer.
I dagens anledning har alle nysgerrige kunnet køre gratis med i de nye busser, og med ombord var også borgmester Carsten Rasmussen (S), der ser store fordele ved at busserne nu kører på el:
- Det betyder rigtig meget for den grønne omstilling. Vi kommer til at spare 860 tons CO2 om året, ved at vi nu kører på el sammenlignet med de traditionelle dieselbusser.
Vi lægger op til flere afgange hen over sommeren for at få flere til at køre med offentlig transport
Også luften i lokalmiljøet bliver bedre, påpeger borgmesteren:
- Vi har tit nogen, som synes, det er ærgerligt, når sådan en dieselbus stopper og oser foran deres åbne vinduer på en sommerdag. Nu er det slut med det.
Besparelserne kan ikke kun måles i CO2 og udstødning. Kommunekassen står til at spare penge. Over syv millioner kroner hvert år i indkøb og drift sammenlignet med de nuværende dieselbusser. Pengene skal bruges på bedre service:
- Vi lægger op til flere adgange på en række ruter. I første omgang ændrer vi ikke noget – men vi lægger op til flere afgange hen over sommeren for at få flere til at køre med offentlig transport, og fordi det er blevet dyrt at køre i bil med stigningerne på diesel og benzin.
Når de næste kontrakter på andre buslinjer udløber, vil Næstved Kommune også undersøge muligheden for at omlægge til elbusser.
CO2-neutral i 2030
Ifølge Movia vil 90 procent af Næstved Kommunes busdrift blive emissionsfri – opgjort på baggrund af køreplanstimer – med de 17 nye elbusser.
- De her nye busser er et led i, at vi i samarbejder med kommunerne og regionerne på Sjælland om at omlægge vores bustrafik til at være CO2-neutral. I den forbindelse giver el-busserne et vældigt bidrag, fortæller Dorthe Nøhr Pedersen, der er administrerende direktør i Movia.
Movia har allerede i dag elbusser på ruter i Holbæk, Slagelse, Guldborgsund og Lolland kommuner – og fra i dag også Næstved Kommune.
Ifølge direktøren er elbusser også mere komfortable at køre med:
- Kunderne i busserne kommer til at mærke, at de kan høre, hvad de siger til hinanden, fordi der er mindre larm inde i en elbus, siger Dorthe Nøhr Pedersen og tilføjer:
- Jeg tror også, de vil få en oplevelse af, at der bliver færre ryk som i en dieselbus. Ligesom elbiler kan også en elbus accelerere mere blødt. Jeg tror, at både passagerer og chauffører vil opleve elbusserne som meget mere komfortable.
Den samlede elbus-flåde i Movia ventes med udgangen af 2022 at runde 337, svarende til, at en ud af fire af Movias busser er elektriske, oplyser trafikselskabet.
Målet er at køre fossilfrit i 2030, hvoraf mindst halvdelen af busserne skal køre på strøm.
Miljøegenskaber ved elbusteknologi
- Busmodellen er en Yutong E12 med plads til 29 siddende og 36 stående kunder.
- Bussen har et 422 kWh batteri fordelt i 12 batteripakker - 7 på taget og 5 i bussens bagende.
- Det giver en rækkevidde på op til 400 km.
- En ny dieselbus anvender 3-4 gange mere energi til fremdrift end en elbus.
- Busserne er udstyret med et fyr til kabineopvarmning, som anvender et fossilfrit brændstof.
- Opladning foregår på garageanlægget med 180 kW-ladere, som kan oplade én bus med 160 kW to busser med 90 kW hver. Ladetid ved 160 kW (fra afladt batteri): ca. 2,5 time.
- Elbusserne i Næstved skal servicere linjerne 601, 602, 603, 604, 605, 607 og 611.