Det naturfyldte område ved Ydernæs i Næstved bruges af flere foreninger, herunder Næstved Strandjægerforening. 300 medlemmer bruger området, når de for eksempel skal ud på andejagt. I fremtiden kan det dog risikere at blive svært, for politikerne pønser på at bygge en ny havn på Ydernæs.
- Det kan jo betyde, vi ikke kan eksistere som forening. Vi har brug for en bynær placering som for eksempel her på Ydernæs. Det skal være her, hvor beboerne i Næstved kan komme direkte herud, siger Lucas Sonne, der er formand i Næstved Strandjægerforening.
Det kan ramme os på en måde, hvor vi skal finde et andet sted at være, hvis ikke det hele skal lukke.
Endnu værre ser det ud for Næstved Sejlklub, der lige nu har 176 både, hvor mange af dem står på land og venter på lunere tider. Formand Torben Søndergaard Nielsen mener, at det går ud over medlemmerne, hvis politikerne vil bygge havn, der hvor de holder til.
- Det kommer til at ramme os på en måde, hvor vi skal finde et andet sted at være, hvis ikke det hele skal lukke, siger han.
Klubben kræver godt 16.000 kvadratmeter plads, og han har derfor svært ved at se, hvor de ellers skulle flytte hen.
Artiklen fortætter under billeder.
Havn vigtig for Næstved
Tilbage i 2018 besluttede byrådet i Næstved Kommune, at der skulle ske en udvikling af den eksisterende inderhavn. Formålet var at gøre den mere attraktiv for borgerne. Efterfølgende har bestyrelsen i Næstved Havn foreslået, at havnens nye placering kan blive på Ydernæs. Havneformand Kristian Skov-Andersen (V) mener, at det fortsat er essentielt, at Næstved bevarer en erhvervshavn:
- Næstved har mistet sygehus og kaserne. Det er vigtigt at holde gang i Næstved som mere end en by, hvor man bare bor. Der mener jeg, at en havn spiller en vigtig rolle, siger han til TV2 ØST.
Det vigtigste er, at Næstved fortsat har en erhvervshavn.
En ny basishavn kan ifølge den masterplan, som Næstved Havn har lavet, etableres for 128 millioner kroner. Et beløb som havnen selv betaler. Havneformanden mener, at placeringen på Ydernæs er ideel:
- Det gør vi, fordi det er et sted, vi ejer i forvejen, og fordi det er et industriområde. Men det er ikke det vigtigste for mig, at havnen kommer til Ydernæs. Det vigtigste er, at Næstved fortsat har en erhvervshavn, siger Kristian Skov-Andersen (V).
Artiklen fortsætter under billedet.
Havn skal bygges over tre årtier
Som planerne er nu, skal en eventuel ny havn etableres i løbet af de næste 30 år over tre etaper. Første etape løber frem til 2030, hvor 70.000 kvadratmeter vil blive bygget på selve spidsen af Ydernæs.
Anden etape fra 2030 til 2040 går på at udvide havnearealet på den sydlige side af kanalen med i alt 125.000 kvadratmeter.
Den sidste etape er planlagt til skulle blive etableret mellem 2040 og 2050 på Stenbæksholm-siden af kanalen. Her kan der bygges yderligere 70.000 kvadratmeter havneareal.
Borgmester skifter mening
Tilbage i 2018 var Næstveds Borgmester, Carsten Rasmussen (S), positivt stemt over for at flytte den eksisterende erhvervshavn et nyt sted hen. I dag er han dog noget mere tøvende over for masterplanen, for selvom Næstved Havn selv finansierer basishavnen, kommer kommunen til at skulle betale for anlæg af vej og genhusning af de lokale foreninger, der i dag holder til på Ydernæs:
- Umiddelbart synes jeg, at det, der er lagt op til i masterplanen, lyder for dyrt. Der er tale om et trecifret millionbeløb, siger Carsten Rasmussen (S).
Han forstår godt bekymringerne hos de lokale klubber, som allerede bor i området:
- Hvis vi følger masterplanen og rykker en ny erhvervshavn derud, så skal man smide sejlerne væk. Så vil havnen jo æde hele Ydernæs. Det giver flere problemer, end det løser med at flytte havnen derud, siger han.
Borgmesteren er dog ikke fuldstændigt afvisende overfor idéen om en mindre havn.
- Kan man lave noget kaj, hvor vi stadig kan få grus og sten ind med skib, så kunne det være en idé. Så kan skibene komme ind at blive tømt - men uden det store havneanlæg. Det er jo en noget billigere løsning, siger han.
Tvivl om løsninger
Kristian Skov-Andersen (V) tror stadig på, at der findes alternative løsninger for de lokale klubber, og han understreger, at den nuværende masterplan forudsætter en genhusning af dem:
- Jeg forstår godt deres bekymring, og det har jeg også sagt til sejlklubbens formand mange gange. Hvis vi lægger en ny havn på Ydernæs, så skal der findes gode løsninger. Klubberne og foreningerne er en vigtig del af Næstved.
Næstved Sejlklubs formand håber på, at politikerne tænker på konsekvenserne, hvis de siger ja til at flytte en havn til Ydernæs.
- Hvis man siger ja til masterplanen og tænker, det går jo nok, vi finder en løsning, så er det, vi råber vagt i gevær. Der findes ikke umiddelbart nogle løsninger.
Politikerne skal drøfte masterplanen og ideerne til den nye erhvervshavn på et temamøde, der nu er planlagt til den 16. marts 2021.