Normalt er der godt fyldt op med biler foran butikken Min Købmand på Ny Præstøvej i det østlige Næstved, hvor et stort antal pendlere tit stopper for at snuppe en kop kaffe, lidt morgenbrød eller en pakke cigaretter. Men i dag er der stille. Alt for stille, mener butikkens indehaver Charlotte Andreassen – og det er der en god forklaring på, mener hun.
Jeg mærker det rigtig meget om morgenen, hvor jeg mangler 90 procent af de håndværkere, der plejer at komme ind og handle.
Banedanmark er nemlig i fuld gang med et elektrificere jernbanenettet. Det kræver øget højde til togene, og det betyder, at broen ved Østre Ringvej i Næstved rives ned og erstattes af en ny. Derfor lukkede Banedanmark mandag for al biltrafik ved broen – og også for trafikken på den rampe, som fører bilister fra broen og videre langs vejen mod Præstø.
Artiklen fortsætter under billedet
Det tvinger bilisterne til at køre en omvej, og derfor kommer mange slet ikke forbi den lille købmand – og det gør allerede ondt, fortæller ejer Charlotte Andreassen.
- Jeg mærker det rigtig meget om morgenen, hvor jeg mangler 90 procent af de håndværkere, der plejer at komme ind og handle. Jeg går ud fra, at de er sendt på store omveje og jo ikke har 10 minutter ekstra til at køre baglæns igen, siger hun til TV2 ØST.
Artiklen fortsætter under billedet
Medarbejdere afskediget
Charlotte Andreassen afviser, at der kan være andre forklaringer på det store fald i antallet af kunder. Hun vurderer, at hun siden broarbejdet begyndte mandag har mistet 25 til 30 procent af sin normale indtjening.
Vi har allerede afskediget nogle stykker. Vi havde egentlig håbet, at det ikke var nødvendigt.
- Fra vi åbnede døren mandag morgen og broen var lukket, var verden helt forandret, siger Charlotte Andreassen.
Artiklen fortsætter under billedet
Broarbejdet vil vare de næste fem måneder, og med det store tab, købmanden allerede har mærket, har det været nødvendigt at tage afsked med et par medarbejdere.
- Vi har allerede afskediget nogle stykker. Vi havde egentlig håbet, at det ikke var nødvendigt, at det skulle træde i kraft, men det er jo nødvendigt nu. Hvis det fortsætter sådan her, er vi nødt til at afskedige flere om nogle måneder. Det bliver lidt trist, siger Charlotte Andreassen.
Der er sort af mennesker på den her tid af dagen normalt. Men som I kan se, er der jo ikke nogen mennesker nu.
Er det ikke lidt tidligt at være så bekymret?
- Jo, det kan godt være, at det er. Men det synes jeg, man bliver nødt til, hvis man er lidt ansvarlig økonomisk. Jeg skulle jo gerne have en butik efter oktober også - og jeg skulle jo også gerne have alt mit personale tilbage og give dem et job igen, siger købmanden.
Hun har nu klaget til Banedanmark i håbet om at få erstatning for den mistede omsætning.
Artiklen fortsætter under billedet
Skovgrill frygter kæmpetab
Kører man lidt længere mod sydøst passerer man den naturskønne Fruens Plantage – og ved foden af det smukke skovområde ligger Skovgrillen, som reklamerer med intet ringere end Sydsjællands bedste flæskestegssandwich. Da TV2 ØST kommer forbi ved 13-tiden torsdag, er der dog ikke mange, der er kommet forbi for at sætte tænderne i sådan en.
- Der er sort af mennesker på den her tid af dagen normalt. Men som I kan se, er der jo ikke nogen mennesker nu, og det har stået på siden i mandags, siger ejer Dennis Albertsen, mens han peger på den næsten tomme rasteplads.
Artiklen fortsætter under billedet
Ligesom købmanden Charlotte Andreassen er han helt overbevist om, at de forsvundne kunder skyldes Banedanmarks broarbejde. Han har drevet Skovgrillen i 10 år, og derfor kan han se omsætning for år til år på en given dag – og han mærkede tydeligt, at kunderne forsvandt, da broarbejdet begyndte.
- Allerede de to første dage mistede jeg over 50 procent i omsætning. I går mistede jeg 20-30 procent, og i dag er der jo ingen mennesker, som du kan se, siger Dennis Albertsen.
Banedanmark: Kontakt os
Derfor har han allerede sendt en klage til Banedanmark, og ligesom Charlotte Andreassen forlanger han at blive økonomisk kompenseret.
- Jeg kan godt se i sol, måne og stjerner, at hvis det her fortsætter som planlagt i fem måneder, kan det hurtigt koste mig mellem en halv og en hel million i manglende omsætning, forklarer Dennis Albertsen.
Skal man til at fyre medarbejdere? Det er jo det værste scenarie, at man skal til at skille sig af med sine medarbejdere.
Bliver han ikke kompenseret, kan det ende med at koste medarbejdere jobbet.
- Man spekulerer jo på, hvad man skal gøre. Skal man til at fyre medarbejdere? Det er jo det værste scenarie, at man skal til at skille sig af med sine medarbejdere, og at jeg så må arbejde selv 18 timer i døgnet, siger Dennis Albertsen.
I Banedanmark vil man ikke udtale sig om de konkrete sager. Man er dog helt generelt velkommen til at kontakte Banedanmark, hvis man mener, at deres arbejde påfører ens virksomhed et tab.
- Hvis man mener, at man er berettiget til kompensation, må man tage fat i Banedanmark, og så vurderer vi, om der er berettigelse til erstatning, siger Klaus Jørgensen, projektchef i Banedanmark.