Det smukke, 4-stjernede Hotel Kirstine i Næstved danner normalt rammen om fødelsdage, konfirmationer, konferencer, kurser og en hyggelig lørdag aften med familien.
Men de seneste dage har Hotel Kirstine modtaget et hav af aflysninger. Nu har ejeren taget konsekvensen og fyret næsten hele personalet.
Jeg synes, det er forfærdeligt
- Det har den konsekvens, at jeg har lukket a la carte restauranten. Vi har haft voldsomt mange aflysninger på kurser og konferencer de næste 14 dage og en måned frem, siger ejer Henrik Green til TV2 ØST.
- Konsekvensen har været, at jeg er blevet nødt til at afskedige en masse timelønnede medarbejdere. Aftalen mellem 3F og Horesta har været, at vi kan sende dem hjem med det samme.
Går fra 24 medarbejdere til 6 ansatte
I disse dage bliver hotelophold, restaurantbesøg og private arrangementer på Hotel Kirstine aflyst på stribe.
På én dag har hotelchefen mistet opgaver for over en million kroner. Det historiske hotel i det centrale Næstved er på en dag gået fra 24 til seks medarbejdere. Dermed er 75 procent af personalet blevet fyret.
- Det er jo ikke sjovt. Jeg synes, det er forfærdeligt. Men de kunne godt se det. Som de selv siger, er det bedre at have noget at komme tilbage til, end et alternativ, der kunne være værre, siger Henrik Green.
- Vi holder hinanden ajour løbende hele tiden. Vi drikker kaffe sammen hver fredag i den periode her og fortæller hinanden, hvordan verden ser ud.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Det gør ondt
Hotellet fortsætter med at lægge hus til mindre forsamlinger. Dog er hotellets a la carte restaurant lukket ned.
Indtil nu har det vel kostet mig i hvert fald to millioner kroner
- Vi er jo nogle tilbage. De ting vi har i huset, fødselsdag, bisættelser og hoteldriften, holder vi også i gang. Det fortsætter. Det er hovedsagligt vores konferencer og vores a la carte restaurant, der er lukket.
Kan I blive ved med at eksistere, hvis det her fortsætter en måned?
- Det kan vi godt. Men det gør ondt, det her. Indtil nu har det vel kostet mig i hvert fald to millioner kroner.
Vigtigt med hjælp til små- og mellemstore virksomheder
Nu opfordrer hotelchefen politikerne til at række en hånd ud til de pressede hoteller i branchen
Det er vigtigt, at hjælpen også kommer ud til små- og mellemstore virksomheder
- De bør se på, at der er mange erhverv, hvis der har været regn eller for meget sol, får en hjælpepakke, nu står hotel- og restaurationsbranchen i et stormvejr. Så er det vigtigt, hjælpen også kommer ud til små- og mellemstore virksomheder.
- Det bliver de simpelthen nødt til, for ellers ender det her som en katastrofe.
Artiklen fortsætter under billedet.
En af de få medarbejdere, der stadig er på hotellet, er receptionisten Melina Jørgensen. Hun har nu den triste opgave med at fortælle hotellets kunder om den triste situation.
- Vi beklager selvfølgelig rigtig meget, men vi er jo også nødt til at reagere på den her situation. Vi ville ønske det kunne være anderledes, siger hun til en kunde i telefonen.
Hun kommer til at savne sine kolleger.
- Det er lidt mærkeligt. For det er nogle mennesker, man går op og ned ad hver dag, som pludselig ikke er her mere, siger hun til TV2 ØST.