Kommune forkorter telefontiden - og kalder det bedre service

Næstved Kommune forkorter telefontiden med to timer om dagen. Ifølge direktøren er de nye telefontider ikke et udtryk for en spareplan.

Hvis det er blevet tid til at forny dit pas eller kørekort, eller hvis du søger rådgivning af en sagsbehandler, er det med at gribe fat i telefonen tidligere, end du er vant til.

For den 1. oktober har Næstved Kommune reduceret telefontiderne med to timer fra mandag til onsdag.

quote Det nye initiativ handler om, at kommunens borgere skal være i centrum

Willy Feddersen, direktør for Teknik og Kultur i Næstved Kommune

Selvom det kan lyde som en serviceforringelse, at borgerne i Næstved Kommune nu har kortere tid til at få fat i en af kommunens medarbejdere, så er der ifølge kommunen selv tale om det stik modsatte.

Ifølge Willy Feddersen, der er direktør for Teknik og Kultur i Næstved Kommune, skal ændringen af telefontiden ses i lyset af, at kommunen ser en tendens til, at flere selv løser problemerne online.

- Vi oplever, at langt de fleste borgere ønsker at bruge de digitale løsninger, vi tilbyder, siger han og tilføjer:

- Vi skal derfor have fokus på at hjælpe de borgere og forbedre deres oplevelse af borgerservice, der ikke har de samme forudsætninger for at benytte de digitale henvendelser, som andre har.

Hvornår kan man ringe om hjælp?

  • Fra mandag til onsdag kan du ringe til borgerservice i tidsrummet 09.00 til 13.00.

  • Torsdage og fredage vil forblive uændret med en telefontid på henholdsvis 09.00 til 17.00 og 09.00 til 13.00.

Kilde: Næstved Kommune

Ifølge direktøren er de nye telefontider ikke et udtryk for, at kommunen har igangsat en spareplan, men snarere at man ønsker at yde en endnu bedre service til kommunens borgere.

Hvis man ikke lykkes med at komme igennem til kommunen, skal man ifølge Willy Feddersen ikke fortvivle.

Læs også
Afsætter 24,5 millioner til grænseindsats
Læs også
Afsætter 24,5 millioner til grænseindsats

Han forklarer, at hvis man ikke kommer i kontakt med en sagsbehandler, vil kommunens kontaktcenter lægge en besked til den rette medarbejder. 

Efterfølgende vil man blive kontaktet inden for to arbejdsdage.

Robot skal hjælpe

Teknologien skal ifølge direktøren spille en mere central rolle, end hvad man har været vant til før.

- I løbet af oktober vil vi implementere en slags voice bot (en stemmerobot, red.), der skal besvare de spørgsmål, som borgerne stiller og dermed ikke behøver at ringe til borgerservice.

- Det nye initiativ handler om, at kommunens borgere skal være i centrum, siger Willy Feddersen.

Udover den telefoniske borgerservice henviser Willy Feddersen til kommunens fysiske borgerservice, der har åbent alle ugens dage fra 10.00 til 17.00 og lørdag fra 10.00 til 14.00. 


Nyhedsoverblik