Fremover kan Næstved Boldklub se frem til at få 675.000 kroner årligt til markedsføring.
Det har et enigt Kultur- og Demokratiudvalg besluttet, efter de havde punktet på dagsordenen mandag eftermiddag.
Her vedtog politikerne en ny markedsføringsaftale mellem boldklubben og Næstved Kommune, der gælder for de næste tre år.
Og udvalgets formand, Linda Frederiksen (S), er meget tilfreds med den nye aftale.
Det er rigtig dejligt, og det lyder som noget, vi gerne vil støtte op om. Og jeg er glad for, det var et samlet udvalg, der sagde ja
- Jeg synes, det er rigtig godt. Det er godt, at den ene ejer, direktøren og de andre var forbi og fortælle om alt det, de har gang i. Det gjorde bare, at hele udvalget var rolige på, at man har godt gang i noget talentarbejde. Og man har en målsætning på lang sigt, der hedder, at man selv skal drive sine spillere frem. Men lige nu er man nødt til at købe nogle udefra, indtil man har gjort talentet klar, siger hun.
- Det er rigtig dejligt, og det lyder som noget, vi gerne vil støtte op om. Og jeg er glad for, det var et samlet udvalg, der sagde ja, tilføjer hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
Ansøgte om 900.000 kroner i årlig støtte
Næstved Boldklub havde ansøgt om en årlig støtte på 900.000 kroner. Men i midten af august varslede kommunen, at klubben ikke skulle forvente at få nogle penge overhovedet.
Årsagen var, at der var en masse uro omkring klubben henover sommeren. Blandt andet efter at træner Per V. Hansen Dos Santos stoppede efter blot to kampe i sæsonens 1. division.
Samtidig frygtede politikerne, at der ville være en for stor udskiftning af de lokale spillere. Her var en del af holdet nemlig blevet udskiftet forinden med udenlandske spillere.
Den nye aftale betyder nu ikke, at kommunen kan stille krav til Næstved Boldklub. Men de kan trække støtten, hvis de ikke føler, at de ikke får nok positivt ud af samarbejdet, som det var tilfældet tidligere i august.
Om de (spillerne, red.) kommer fra udlandet eller fra alle mulige andre steder i Danmark, har måske ikke så stor betydning. For os er det vigtigt, at fremtiden bygger på, at man arbejder med de lokale talenter
- Det her er en markedsføringsaftale, hvor man vurderer, hvor meget brandingværdi giver fodboldklubben os. Men man kan selvfølgelig sige, ”Den giver os kun negativ omtale, så det er ikke nogen fordel som kommune at bakke op om det”. Det var måske noget af det, man var nervøs for (tilbage i august, red.), forklarer Linda Frederiksen.
Men efter dagens møde føler politikerne sig mere trygge ved at støtte klubben og dens tyske ejere.
- De sidste udmeldinger, vi har fået så sent som på mødet i dag, så er vi trygge ved, at det er den rigtige vej. Og ja, der er nogle udenlandske spillere nu, men jeg tror, det er fem ud af 15 på kontrakt. Om de kommer fra udlandet eller fra alle mulige andre steder i Danmark, har måske ikke så stor betydning. For os er det vigtigt, at fremtiden bygger på, at man arbejder med de lokale talenter, siger hun.
Den nye aftale gælder fra 1. juli 2019 frem til 30. juni 2022.