Kunstmaler vandt over kirken - et år efter samler hans omstridte billeder stadig støv

Efter en spektakulær retssag om kirkekunst er omstridte billeder endnu ikke hængt op. Men en løsning kan være på vej.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er ikke ret tit, at retssystemet skal bestemme, hvad der må hænge i danske kirker.

Men det var netop, hvad der skete, da Retten i Næstved for et år siden afsagde dom i en spektakulær sag om kirkekunst.

- Guldkanterne er markante. De lyser helt anderledes op end guldet malet på billederne, og de skaber samtidig genskin ind på maleriet, der lyser ned i Jomfru Marias øjne og nærmest spidder dem.

Sådan lød vurderingen fra dommer Lene Sigvardt for præcist et år siden, da hun ved Retten i Næstved den 12. oktober 2022 afsagde en kendelse i en civil fogedretsag mellem den kongelige kunstmaler Thomas Kluge og menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke i Næstved.

Sådan skulle malerierne have været placeret i Sct. Peders Kirke i Næstved.  Billederne er blevet offentliggjort af kunstneren Thomas Kluge, efter kirken stillede ham et ultimatum.
Sådan skulle malerierne have været placeret i Sct. Peders Kirke i Næstved. Billederne er blevet offentliggjort af kunstneren Thomas Kluge, efter kirken stillede ham et ultimatum. Foto: Thomas Kluge

Ved kendelsen blev det fastslået, at menighedsrådet krænkede Thomas Kluges ophavsret, da de mod hans vilje påførte guldkanter på hans værk. Et værk, der derfor ikke måtte vises frem, mente retten.

Dommen var det hidtidige højdepunkt i en langstrakt strid. På den ene side stod kunstmaleren Thomas Kluge og en orgelekspert. På den anden side stod menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke og en organist ved kirken.

Læs også
Kongelig kunstmaler vinder sag mod lokal kirke i kamp om guldkanter
Læs også
Kongelig kunstmaler vinder sag mod lokal kirke i kamp om guldkanter

Et år efter dommen er malerierne endnu ikke hængt op i den gamle klosterkirke i Næstveds midtby, og guldkanterne sidder stadig på malerierne.

Nu er der dog tilsyneladende en løsning på vej i sagen.

Sct. Peders Kirke i Næstved har været centrum for en af de seneste års mest spektakulære civile retssager.
Sct. Peders Kirke i Næstved har været centrum for en af de seneste års mest spektakulære civile retssager. Foto: Jakob Olling - TV2 ØST

Thomas Kluge oplyser, at han i dag er i dialog med menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke, og at restaureringen af maleriernes rammer indledes indenfor kort tid. Samtidig skal enkelte skader på malerierne udbedres.

- Jeg er bare glad for, at de kommer op. Det har været en hård sag og en lang proces, og jeg er glad for, at der endelig kan blive sat et punktum og komme en afslutning, siger han.

Guld trods forbud

Sagen om malerierne blev for alvor kendt i offentligheden, da menighedsrådet ved kirken mod kunstnerens udtrykkelige forbud valgte at male guldrammer på to malerier, der samlet set skal vise motivet "Mariæ Bebudelse".

Malerierne skal sættes op på det helt særlige rekonstruerede svaleredeorgel i kirken, der er et af de få orgler i Danmark, der kan gengive lyden af den allertidligste orgelmusik helt korrekt.

Læs også
Kunstmaler offentliggør omstridt kunstværk efter ultimatum
Læs også
Kunstmaler offentliggør omstridt kunstværk efter ultimatum

Dommen betød, at et fogedforbud mod at vise malerierne frem i deres ændrede form blev stadfæstet.

Det skete, fordi kirken med sine handlinger med meget stor sandsynlighed krænkede Thomas Kluges ophavsret, og samtidig brød med de tanker, som kunstmaleren havde gjort sig om, hvordan malerierne spillede sammen med kirkerummet og kirkens øvrige inventar.

Sagde op

Menighedsrådet valgte at sætte guldrammer på maleriet, fordi en støtteskinne på den øverste del af maleriet efter deres mening skabte genskin. Det ville de løse ved at sætte bladguld på værket.

Læs også
Organist siger op - nægter at spille på orgel uden guldkanter på malerier
Læs også
Organist siger op - nægter at spille på orgel uden guldkanter på malerier

Efter dommen i Byretten i Næstved faldt sidste år besluttede et flertal på 8 ud af 12 medlemmer af menighedsrådet i kirken, at de ikke ville gå videre med sagen og kære dommen.

En detalje af malerierne til Sct. Peders kirke i Næstved.
En detalje af malerierne til Sct. Peders kirke i Næstved. Foto: Thomas Kluge

Det fik dog kirkens mangeårige organist og projektleder for svaleredeorglet og de tilhørende fløjdørsmalerier til at forlade sin stilling ved kirken efter 32 år, da han, ifølge Kristeligt Dagblad, ville spille på orglet med guldkanter på malerierne.

Han stoppede ved kirken i vinter - men der er nu igen tilknyttet to organister til kirken.

Kommer muligvis op i år

Konflikten om guldkanterne startede i sommeren 2021, hvor menighedsrådet gennemførte en prøveophængning af malerierne. Efter prøveophængningen kom organisten og Thomas Kluge op at skændes om guldkanterne ved et møde om lyssætningen af malerierne.

Malerierne er betalt af en fond, der blandt andet støtter istandsættelse af gamle orgler.

Fondet har kun én gang - da et medlem af fondets bestyrelse vidnede i retten - udtrykt deres holdning til sagen.

Her kom det frem, at de ikke mener, at menighedsrådet havde overholdt betingelserne i bevillingen i deres håndtering af orgelprojektet. De har dog ikke offentligt ønsket at tage stilling til projektet.

Thomas Kluge håber, at malerierne kommer op at hænge i løbet af efteråret.


Nyhedsoverblik