Det er ikke ret tit, at retssystemet skal bestemme, hvad der må hænge i danske kirker.
Men det var netop, hvad der skete, da Retten i Næstved for et år siden afsagde dom i en spektakulær sag om kirkekunst.
- Guldkanterne er markante. De lyser helt anderledes op end guldet malet på billederne, og de skaber samtidig genskin ind på maleriet, der lyser ned i Jomfru Marias øjne og nærmest spidder dem.
Sådan lød vurderingen fra dommer Lene Sigvardt for præcist et år siden, da hun ved Retten i Næstved den 12. oktober 2022 afsagde en kendelse i en civil fogedretsag mellem den kongelige kunstmaler Thomas Kluge og menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke i Næstved.
Ved kendelsen blev det fastslået, at menighedsrådet krænkede Thomas Kluges ophavsret, da de mod hans vilje påførte guldkanter på hans værk. Et værk, der derfor ikke måtte vises frem, mente retten.
Dommen var det hidtidige højdepunkt i en langstrakt strid. På den ene side stod kunstmaleren Thomas Kluge og en orgelekspert. På den anden side stod menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke og en organist ved kirken.
Et år efter dommen er malerierne endnu ikke hængt op i den gamle klosterkirke i Næstveds midtby, og guldkanterne sidder stadig på malerierne.
Nu er der dog tilsyneladende en løsning på vej i sagen.
Thomas Kluge oplyser, at han i dag er i dialog med menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke, og at restaureringen af maleriernes rammer indledes indenfor kort tid. Samtidig skal enkelte skader på malerierne udbedres.
- Jeg er bare glad for, at de kommer op. Det har været en hård sag og en lang proces, og jeg er glad for, at der endelig kan blive sat et punktum og komme en afslutning, siger han.
Guld trods forbud
Sagen om malerierne blev for alvor kendt i offentligheden, da menighedsrådet ved kirken mod kunstnerens udtrykkelige forbud valgte at male guldrammer på to malerier, der samlet set skal vise motivet "Mariæ Bebudelse".
Malerierne skal sættes op på det helt særlige rekonstruerede svaleredeorgel i kirken, der er et af de få orgler i Danmark, der kan gengive lyden af den allertidligste orgelmusik helt korrekt.
Dommen betød, at et fogedforbud mod at vise malerierne frem i deres ændrede form blev stadfæstet.
Det skete, fordi kirken med sine handlinger med meget stor sandsynlighed krænkede Thomas Kluges ophavsret, og samtidig brød med de tanker, som kunstmaleren havde gjort sig om, hvordan malerierne spillede sammen med kirkerummet og kirkens øvrige inventar.
Sagde op
Menighedsrådet valgte at sætte guldrammer på maleriet, fordi en støtteskinne på den øverste del af maleriet efter deres mening skabte genskin. Det ville de løse ved at sætte bladguld på værket.
Efter dommen i Byretten i Næstved faldt sidste år besluttede et flertal på 8 ud af 12 medlemmer af menighedsrådet i kirken, at de ikke ville gå videre med sagen og kære dommen.
Det fik dog kirkens mangeårige organist og projektleder for svaleredeorglet og de tilhørende fløjdørsmalerier til at forlade sin stilling ved kirken efter 32 år, da han, ifølge Kristeligt Dagblad, ville spille på orglet med guldkanter på malerierne.
Han stoppede ved kirken i vinter - men der er nu igen tilknyttet to organister til kirken.
Kommer muligvis op i år
Konflikten om guldkanterne startede i sommeren 2021, hvor menighedsrådet gennemførte en prøveophængning af malerierne. Efter prøveophængningen kom organisten og Thomas Kluge op at skændes om guldkanterne ved et møde om lyssætningen af malerierne.
Malerierne er betalt af en fond, der blandt andet støtter istandsættelse af gamle orgler.
Fondet har kun én gang - da et medlem af fondets bestyrelse vidnede i retten - udtrykt deres holdning til sagen.
Her kom det frem, at de ikke mener, at menighedsrådet havde overholdt betingelserne i bevillingen i deres håndtering af orgelprojektet. De har dog ikke offentligt ønsket at tage stilling til projektet.
Thomas Kluge håber, at malerierne kommer op at hænge i løbet af efteråret.