Claes Eiken begyndte i december at producere kroge til ophæng i lampelister. Krogene sender han i breve, som han afleverer flere gange om ugen i en postkasse på Olstrupvej i Holme-Olstrup ved Næstved.
Postkassen tømmes af PostNord.
Selvom det er sjældent, at der opstår fejl som denne, har vi igangsat en grundig undersøgelse af postomdelingen og holder skarpt øje med situationen.
De første par uger oplevede han ingen problemer. Men i januar begyndte det at gå skævt. Af 60 til 70 breve er seks aldrig nået frem.
- Det er irriterende, fordi jeg skal bruge tid og penge på at pakke nye produkter og sende dem afsted igen, siger han.
Krogene er et hobbyprojekt. Claes Eiken sælger dem på Facebook og Instagram og sender dem ud til kunder i hele Danmark.
Frygter at miste troværdighed
Claes Eiken er imidlertid ikke den eneste, der oplever problemer med PostNord.
TV2 ØST har i denne og sidste uge kunnet fortælle om frustrerede borgere, der ikke modtager deres post, og som følge heraf ikke får deres regninger og indkaldelser til sygehus.
Udover sin egen irritation over de manglende breve ser Claes Eiken også et andet stort problem ved, at brevene aldrig når frem: Han frygter at miste troværdighed hos kunderne.
Han er derfor begyndt at dokumentere, at han rent faktisk sender brevene ud. På den måde har han billeder, når kunderne spørger, hvorfor de ikke har modtaget deres produkt.
- Når der er gået 14 dage, og kunderne stadig ikke har modtaget produktet, så må jeg sende dem et nyt, siger han og tilføjer, at kunderne inden den nye forsendelse har spurgt deres naboer, om de ved en fejl skulle have modtaget brevet.
Han har endnu ikke kontaktet PostNord og fortalt dem om de manglende breve.
- Jeg har ikke gidet at gå ind i dialogen med PostNord. Men jeg kunne da godt finde på det nu, så de forhåbentlig kunne begynde at danne en rød tråd, siger han.
Overvejer at aflevere brevene personligt
Claes Eiken er nu begyndt at undersøge hvilke andre muligheder, han har for fortsat at kunne drive sin hobbyvirksomhed.
- Jeg er begyndt at overveje, om jeg kan tage en omvej til og fra arbejde for selv at køre ud og aflevere brevene. Og så håbe på, at det nogenlunde dækker omkostningerne, hvis jeg har et par breve med ad gangen, siger han.
Han fortæller, at det dog ikke vil være en holdbar løsning i længere tid, da 20 kroge kun koster 25 kroner.
- Det er et billigt produkt, jeg sælger. Så hvis jeg skal til at køre store omveje, vil jeg på sigt formentlig blive nødt til at sætte prisen op, siger han og tilføjer, at løsningen også kun vil kunne lade sig gøre i en mindre radius på Sjælland.
Det koster 20 kroner for Claes Eiken at sende brevet uden tracking. Med tracking er prisen 50 kroner. Og så skal produktet sendes som en pakke.
- Hvis portoen er dyrere end summen af købet, giver det ikke rigtig så meget mening længere, siger han.
En sjælden fejl
Ulla Thil bor i Ørbæk i Nyborg. Hun er én af de seks kunder, der ikke har modtaget sit produkt.
Da hun snakkede med PostNord om det manglende brev, fortalte de hende, at de ikke kunne gøre noget, da produktet var sendt som brev.
- Jeg tror, at det går for stærkt for dem, siger Ulla Thil.
Hun måtte derfor kontakte Claes Eiken igen, som derefter sendte hende et nyt produkt den 8. februar.
Vi ville gerne have spurgt PostNord, om det fortsat er deres holdning, at der ikke er noget at stille op, hvis kunderne ikke modtager deres brev, og hvordan det kan ske, at det går galt.
PostNord har ikke ønsket at stille op til interview, men i et skriftligt svar til TV2 ØST skriver de:
- Vi beklager mange gange, at der er nogle breve, som ikke er kommet frem til modtagerne. I PostNord leverer vi omkring 750.000 breve om dagen, og selvom det er sjældent, at der opstår fejl som denne, har vi igangsat en grundig undersøgelse af postomdelingen og holder skarpt øje med situationen, siger Michael Frølich, direktør for PostNords brevforretning.