Lauritz.com lukker i Næstved - det betyder det for kunderne

Lauritz.com har valgt at lukke deres auktionshus i Næstved. Og kunderne skal, ifølge Forbrugerrådet Tænk, ikke regne med at få deres penge udbetalt nu og her.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

28.300 kroner.

Så mange penge fik Anni Kragh for sin afdøde mors palisander møbler, da hun tilbage i februar solgte møblerne i auktionshuset Lauritz.com i Næstved.

quote Jeg håber, at vi får vores penge

Anni Kragh, selvstændig

Pengene må hun dog kigge langt efter.

- Vi løb panden mod en mur, siger Anni Kragh.

Flere gange har Anni Kragh og familien forsøgt at kontakte Lauritz.com for at få de mange tusind kroner, men uden held, fortæller hun.

Anni Kragh venter stadig på sine penge, efter at have solgt sin mors møbler på Lauritz.com.
Anni Kragh venter stadig på sine penge, efter at have solgt sin mors møbler på Lauritz.com. Foto: Peter Starup Keldorff - TV2 ØST

- Vi føler os pænt røvrendt og kede af det - også fordi, det var vores mors møbler, siger hun.

Anni Kragh er slet ikke den eneste, der mangler at få sin betaling efter at have solgt varer i auktionshuset Lauritz.com.

Det seneste stykke tid har Lauritz.com været i mediernes søgelys på grund af langsom udlevering af betaling til kunderne.

I sidste uge kom det så frem, at Lauritz.com har søgt Sø- og Handelsretten om at gå i rekonstruktion, fordi auktionshuset har svært ved at få finanserne til at gå op.

Hvad er rekonstruktion?

En virksomhed kan søge Sø- og Handelsretten om rekonstruktion, hvis selskabet er tæt på at gå konkurs.

Herefter er det så op til Sø- og Handelsretten at vurdere, om virksomheden står til at redde og altså må gå i rekonstruktion.  

Rekonstruktionen skal sammen med kreditorerne og skifteretten forsøge at hjælpe økonomien på rette vej i et kriseramt selskab, så virksomheden igen kan blive sund, betale deres udgifter og regninger.  

Hvis det ikke sker, vil selskabet gå konkurs. 

Kilde: Domstol.dk 

Helt konkret betyder det, at Lauritz.com fyrer 30 procent af deres medarbejdere og lukker tre af deres auktionshuse.

Et af de auktionshuse er det i Næstved. Og faktisk er det allerede lukket. 

Overrasker ikke

Ude foran auktionshuset på Gammel Holstedvej 10 i Næstved finder man et lille håndskrevet skilt med følgende ord:

Lauritz Næstved er lukket. For al henvendelse kontakt Lauritz Roskilde.

Skiltet, der fortæller fremmødte kunder, at de ikke længere kan bruge auktionshuset.
Skiltet, der fortæller fremmødte kunder, at de ikke længere kan bruge auktionshuset. Foto: Peter Starup Keldorff - TV2 ØST

Flere kunder var mødt op i dag og undrede sig over den besked. De havde ikke hørt, at auktionshuset i Næstved netop er lukket.

- Vi har købt noget, og så kommer vi ned for at hente det, og så får vi at vide, at der er lukket. Det er jo mærkeligt, når jeg har købt noget for halvanden time siden, siger Kristian Reith.

Kristian Reith kom hele vejen fra Roskilde for at hente nogle møbler, han havde købt på Lauritz.com.
Kristian Reith kom hele vejen fra Roskilde for at hente nogle møbler, han havde købt på Lauritz.com. Foto: Jesper Truelsen, TV2 ØST

Mikael Krogh fra Næstved er ikke overrasket over, at Lauritz.com lukker auktionshuset i byen. Også selvom han selv var taget til auktionshuset i dag for at få vurderet et møbel.

- Jeg ved, der er flere, der har problemer med at få deres penge. Så nej, det er jeg faktisk ikke så overrasket over, siger han.

Det overrasker ikke Mikael Krogh, at Lauritz.com har lukket auktionshuset i Næstved.
Det overrasker ikke Mikael Krogh, at Lauritz.com har lukket auktionshuset i Næstved. Foto: Jesper Truelsen, TV2 ØST

Jørgen Pedersen fra Vordingborg var også kørt til auktionshuset i Næstved uden held. 

Han og sin kone Mona så det hjemmelavede skilt med rød skrift på døren til indgangen, og så nåede de ikke videre.

- Så er der ikke andet for end at køre igen, siger Jørgen Pedersen.

Jørgen og Mona Pedersen kørte også forgæves i dag.
Jørgen og Mona Pedersen kørte også forgæves i dag. Foto: Peter Starup Keldorff - TV2 ØST

Han synes, det er ærgerligt, at Lauritz.com nu har valgt at lukke deres auktionshus i Næstved.

- Det synes jeg, sådan set er kedeligt, siger han.

Men hvad betyder lukningen helt konkret for kunderne af auktionshuset i Næstved?

Holder fast i opfordring

Martin Bruun-Houmølle er jurist i Forbrugerrådet Tænk.

Han vurderer, at det ikke vil have den store betydning for kunderne i Næstved, at Lauritz.com nu lukker auktionshuset i byen.

Ikke udover, at kunderne nu skal køre til Roskilde for at få deres ting vurderet.

- Vores umiddelbare vurdering er, at det nok ikke gør den helt store forskel i forhold til den udmelding, som Lauritz.com tidligere er kommet med, siger Martin Bruun-Houmølle.

Læs også
Lauritz's auktionshus i Næstved lukker
Læs også
Lauritz's auktionshus i Næstved lukker

Udmeldingen, som Martin Bruun-Houmølle peger på, handler om, at Lauritz.com i forbindelse med rekonstruktionen fortalte, at fremtidige nye kunder vil få udbetalt deres penge i forbindelse med et salg.

Alle kunder, der har solgt ting på Lauritz.com, inden virksomheden gik i rekonstruktion, har dog fået indefrosset deres penge.

Det er ikke længere muligt at handle og få vurderet sine ejendele i auktionshuset i Næstved.
Det er ikke længere muligt at handle og få vurderet sine ejendele i auktionshuset i Næstved. Foto: Peter Starup Keldorff - TV2 ØST

De kan altså ikke få deres betaling lige foreløbig.

- Vi forholder os til den udmelding, der er kommet fra Laurtiz.com om, at de kunder, der tidligere har handlet hos dem, og som ikke har fået udbetalt deres penge endnu, ikke skal regne med at få dem udbetalt her og nu, siger Martin Bruun-Houmølle.

Martin Bruun-Houmølle holder derfor fast i Forbrugerrådet Tænks tidligere opfordring til forbrugerne.

- Vi opfordrer folk til at se sig rigtig godt for og overveje, om de synes, det er en virksomhed, de skal benytte sig af, hvis de skal have solgt deres varer, siger han og fortsætter:

- Det er jo, fordi der stadig står det her tvivlsspørgsmål om, hvorvidt virksomheden ender med at gå konkurs, og i så fald står man ikke særlig godt stillet som forbruger.

Tilbage står Anni Kragh med tvivlen om, hvorvidt hun overhovedet får sine 28.300 kroner igen fra sin mors palisander møbler.

- Jeg ved ikke, hvad jeg skal tænke, siger hun.

- Vi håber på, at man finder en løsning. Jeg håber, at vi får vores penge, afslutter Anni Kragh.


Nyhedsoverblik