Malerier udløste retssag og kæmpe konflikt i kirke - nu er der nyt

To særlige malerier skal nu efter flere års tovtrækkeri hænges op i kirke i Næstved.

Det har taget tre år og har udløst omfattende advokatregninger og regninger for restaurering. Men nu nærmer sagaen om to malerier til et særligt orgel i Sct. Peders Kirke i Næstved sig sin afslutning.

På onsdag bliver malerierne nemlig hængt op på deres plads i kirken, oplyser kunstneren Thomas Kluge, der har malet malerierne, til TV2 ØST.

- Det har været en langvarig sag, og dramatisk på alle måder. Men jeg er glad for, at vi endelig er ved en afslutning. Det var ærgerligt, at det endte, som det gjorde. Det var en kamp, som jeg gerne ville have været foruden, siger han.

Ophængningen sker uden de omstridte guldkanter, der har været kernen i striden mellem kirken og kunstneren.

Meldingen kommer kort efter, at menighedsrådets formand oplyste til TV2 ØST, at der forhåbentlig snart var nyt at fortælle i sagen.

Læs også
Kongelig kunstmaler vinder sag mod lokal kirke i kamp om guldkanter
Læs også
Kongelig kunstmaler vinder sag mod lokal kirke i kamp om guldkanter

Sagens kerne har været to malerier, der skal sidde som låger foran orgelpiberne på det helt særlige orgel, der sidder under loftet i kirkerummet i Næstved. Orglet er en en rekonstruktion af renæssancens gamle orgler, og er et af de få herhjemme, der kan ramme lyden fra de tidligste orgler, og dermed også korrekt spille de tidligste musikstykker skrevet til orgel.

Thomas Kluge er en kendt dansk kunstmaler. Han bor i Næstved, og har blandt andet flere gange malet medlemmer af kongefamilien.
Thomas Kluge er en kendt dansk kunstmaler. Han bor i Næstved, og har blandt andet flere gange malet medlemmer af kongefamilien. Foto: Ida Valsted - TV2 ØST

Efter tre års uenighed

Meldingen om, at malerierne nu skal hænges op, kommer næsten præcis tre år efter, at en stort anlagt festgudstjeneste under overværelse af den daværende biskop i Roskilde Stift, Peter Fischer-Møller, blev aflyst med få dages varsel.

Menighedsrådet ved kirken ønskede, at der skulle guldkanter på malerierne - noget Thomas Kluge som kunstner modsatte sig. Striden kastede projektet ud i et langvarigt tovtrækkeri, hvor menighedsrådet først forsøgte at levere malerierne tilbage til den fond, som havde betalt for kunstværket - derefter egenhændigt og mod kunstnerens ønske malede guldkanter direkte på maleriet.

Sagen kom siden for retten - og endte med et stort nederlag til menighedsrådet. Menighedsrådet endte med at skulle betale for alle advokatregninger i retssagen - noget der kom til at koste kirken langt mere, end malerierne og deres ophængning kostede. Dertil kom udgifter til at fjerne guldkanterne fra maleriet.

Selve malerierne og deres ophængning er ligesom det rekonstruerede orgel betalt af Johannes Otto Wroblewskis Fond, der nu også ender med at give tilskud til den endelige opsætning af lys på maleriet.  

Læs også
Guldstrid kan få fond til at kræve en halv million kroner tilbage: - De har behandlet os uartigt
Læs også
Guldstrid kan få fond til at kræve en halv million kroner tilbage: - De har behandlet os uartigt

Efter dommen var faldet, så indgik Thomas Kluge og menighedsrådet en aftale om at få guldkanterne på malerierne væk, og få dem hængt op. Aftalen indebar, at afgørelsen fra byretten ikke skulle prøves ved en ekstra retsinstans - men også, at Thomas Kluge ikke skulle søge erstatning for sagen.

Forestiller religiøst mirakel

Thomas Kluge er herhjemme bedst kendt for hans mange portrætmalerier af kongehuset - blandt andet af Dronning Margrethe og Prins Henrik.

Malerierne til Sct. Peders Kirke i Næstved er skabt i en moderne renæssancestil, der, trods Thomas Kluges fotorealistiske stil, er dybt inspireret af symbolsproget i netop den tid, som orglet oprindeligt er skabt i.

Thomas Kluge Maria Bebudelse detalje med ansigt
Foto: Thomas Kluge

Malerierne viser Maria Bebudelse - det øjeblik, hvor ærkeenglen Gabriel ifølge traditionen viser sig for jomfru Maria og fortæller, at hun skal være mor til et barn, hvis far er Gud selv.

Motivet var meget populært i renæssancen, og blev både vist i malerier, skulpturer og arkitektur. Bebudelsen blev et symbol på Guds indgriben i menneskets liv, men renæssancekunstnere brugte også lejligheden til at demonstrere deres tekniske kunnen, især inden for perspektiv og lys. 

Organist sagde op

Sagen om fløjdørsmalerierne har fyldt meget i Sct. Peders Kirke de seneste år. Sagen fik da også kirkens tidligere organist - der også var projektleder for arbejdet med malerierne - til at forlade sin stilling i kirken, da han angiveligt ikke ønskede at spille på orglet uden de påmalede guldkanter.

Siden er hans plads i menighedsrådet blevet overtaget af en anden medarbejdervalgt repræsentant.

Siden afgørelsen i retten og den efterfølgende aftale har de to malerier været til en konservator, der har fjernet guldkanterne, og skader på malerierne er blevet udbedret. Det seneste år har malerierne dog opholdt sig på Thomas Kluges atelier, uden at der er sket mere i sagen.

En detalje fra maleriet. Kæden om armen skal forestille guld - men er i virkeligheden gul. Med guld på maleriet forsvinder illusionen.
En detalje fra maleriet. Kæden om armen skal forestille guld - men er i virkeligheden gul. Med guld på maleriet forsvinder illusionen. Foto: Thomas Kluge

En ny start

For Thomas Kluge er meldingen om malerierne også en ny start på sagen.

- Malerierne her er skabt præcist til at hænge i kirken. Det er et vanskeligt rum, og de har en svær plads helt oppe under loftet inde i koret. Det har jeg taget højde for i den måde, som malerierne ser ud på. De er skabt til at spille sammen med selve kirkerummet, som i virkeligheden er deres ramme, siger han.

Han er nu der, hvor alle kunstnere er, når de præsenterer et maleri.

- Nu er jeg der, hvor jeg tænker på, om det hele virker, som jeg har forestillet mig. Kan man se billederne, deroppe under loftet. Og virker perspektivet, som jeg har tænkt. Men det må folk jo vurdere, når de ser malerierne, siger han.

Han håber samtidig, at man også i Sct. Peders Kirke kommer til at synes om malerierne.

- Det har været en hård tid. Og de synes sikkert, at jeg er en stædig kunstner. Men jeg håber, at de kommer til at blive glade for billederne med tiden, siger han.


Nyhedsoverblik