- Vi er stolte over, at vores arbejde er så godt, at hæren kan bruge det.
Sådan lyder beskeden fra Niels Hartvig Andersen, der er formand for Gardehusarregimentets Veteran Panser- og Køretøjsforening i Næstved.
Det her beviser jo, at vores arbejde giver god mening
Her vedligeholder frivillige cirka 70 militærhistoriske køretøjer i en hal i Kalbyrisskoven øst for byen.
Hvis der før var 70 køretøjer, så er tallet dog nu nede på 69. En 30 ton tung, tyskbygget Leopard 1A5-kampvogn fra museet er nemlig blevet kaldt tilbage til Forsvaret til brug i et uddannelsesprogram, skriver DR.
Leopard-kampvognen skal bruges til et uddannelsesprogram for de instruktører, der senere skal uddanne ukrainske soldater i at køre de gamle Leopard 1-kampvogne, som i øjeblikket er ved at blive gjort klar til tjeneste i Ukraine.
En kampvognstype, som Danmark sammen med Tyskland og Holland har besluttet at donere 100 af til Ukraine.
- Det er altså rigtig tilfredsstillende, at vores frivillige indsats kan gøre en forskel på den måde. Vi bruger mange kræfter på at vedligeholde disse køretøjer. Forsvaret bruger også mange penge på at hjælpe os med arbejdet, så på denne måde går det hele op i en højere enhed, siger Niels Hartvig Andersen.
Har smadret sovjetiske kampvogne
Leopard 1 har én gang været indsat mod sovjetisk fremstillede kampvogne.
Det skete, da Danmark i Bosnien endte i kamp mod bosnisk-serbiske styrker ved Tuzla. Her endte det med en entydig dansk sejr og angiveligt med tunge tab og ødelagte kampvogne for de serbiske angribere.
Det er virkelig kram, en skydemaskine. Den er hurtig, og har en god kanon
Slaget er senere blevet kendt som Operation Bøllebank - og en af kampvognene fra Næstved var faktisk med ved den lejlighed.
De frivillige i Næstved består både af veteraner fra Forsvaret og andre med interesse for at vedligeholde de gamle maskiner. Fælles er, at de ikke får penge for indsatsen, men alle bidrager med det, som de kan.
- Sidste år brugte vi 25.000 frivillige timer på at vedligeholde vognene. Det er selvfølgelig meget tid - men vi synes jo også, at det er sjovt og glæder os over, at vi samtidig hjælper Forsvaret. Der er jo nogen, der mener, at vognene skal stilles på museum og aldrig mere køre.
- Men det her beviser jo, at vores arbejde giver god mening, siger han.
Skruer og hygger
Han understreger, at der er et stort element af socialt samvær blandt dem, der vedligeholder vognene.
- Vi har 420 medlemmer, hvor de 100 nok er aktive, og måske 50 kommer til de to ugentlige "skrue-dage". Men nogen er også lidt oppe i alderen og kommer mest for kaffen, snakken og røverhistorierne. Men de kommer også tit med gode råd, fortæller Niels Hartvig Andersen.
Forsvaret ejer stadig køretøjerne, men har lånt dem ud til Gardehusarregimentet, der låner dem videre ud til foreningen. Derfor har det også været let at genindkalde kampvognene.
- Vi har to eksemplarer af hver vogn. Den ene skal kunne køre og skyde, hvis den ellers kan det. Den anden vogn skal kunne stå som udstillingsmodel og kommer dermed også til at levere reservedele til den kørende model, fortæller han.
Der er modeller på museet helt tilbage fra 1940'erne - og de bliver mest brugt, når der for eksempel er parader eller andre markeringer i Forsvaret.
Kan køre og skyde
De vogne, der skal kunne køre, bliver hvert år gennemgået og godkendt af Forsvarets motorsagkyndige - og de skydende vogne får lov til at blive prøveskudt på skydeterrænet i Oksbøl.
- Vi lever op til kravene for vedligeholdelse efter hærens høje standarder, fortæller Niels Hartvig Andersen.
Han mener dog ikke, at modellerne fra museet er på vej til frontlinjen i Ukraine.
- De er i rigtig god stand, men ikke i krigsduelig stand. Men de kan sagtens bruges til at køre i og skyde med, siger han.
En rigtig god kampvogn
Danmark har besluttet at sende en stor del af de gamle Leopard 1-kampvogne til Ukraine. Selvom de blev sendt på pension i 2005, så er de udviklet til at kæmpe mod præcis de kampvogne, som russerne i dag bruger i Ukraine.
Danmarks kampvogne blev i sin tid solgt til en tysk forretningsmand.
Nu er de dog blevet købt tilbage og er ved at blive sat i stand for at kunne indgå i en fælles donation fra Danmark, Holland og Tyskland på omkring 100 Leopard 1-kampvogne.
Og med Leoparden får ukrainerne en rigtig god kampvogn, fremhæver Niels Hartvig Andersen.
- Leopard 1 er stadig et rigtig godt værktøj. Det er virkelig kram, en skydemaskine. Den er hurtig, og har en god kanon. Jeg blev selv uddannet på forgængeren Centurion. Den var til sammenligning rimelig langsom - og vores kanonrør kunne slet ikke rykke sig hurtigt nok til at ramme en Leopardkampvogn, der kører tværs forbi kampvognen, siger han.
Moderne kampvogne som Leopard 2 er endnu hurtigere og har en endnu større kanon og er langt mere alsidige end den tidligere model. Men den gamle Leopard 1-kampvogn er stadig meget anvendelig i krig, understreges det.