For to måneder siden opstod en ny idé hos Salling Group, der står bag butikskæder som Netto, Føtex og Bilka. Idéen var at give forbrugerne et våben mod den høje inflation. Det blev til en ny butikskæde under navnet Basalt, der skal have markedets laveste priser på basale dagligvarer.
Snore til den første butik blev klippet på Amager, sidenhen fulgte Aarhus, Helsingør, Odense, Hjørring og Glostrup.
I dag skete det så for første gang her i landsdelen, for nu slår Basalt dørene op på Toldbodgade i Næstved, hvor der tidligere lå en Nettobutik.
I første omgang er butikken et eksperiment, der skal vise om der er kunder til en butikstype, der har lave priser men også færre varer at vælge i mellem end andre supermarkeder.
Færre varenumre og ingen køledisk
Ifølge Salling Group, som også stod bag den tidligere Netto-butik på adressen, har kunderne hurtigt taget Basalt til sig, selvom indkøbsoplevelsen er markant anderledes i forhold til resten af dagligvaremarkedet.
Med et mindre sortiment bestående af basisvarer, der hverken kræver køl eller frost, samt kortere åbningstider og færre vareleveringer kan Basalt tilbyde priser, der i gennemsnit er 15 procent under discountmarkedet.
- Vi har eksempelvis kun 1.000 varenumre, hvor en typisk discount har mellem 3.000-4.000 varenumre. Det gør, at butikken er meget nemmere at drifte. Vi lukker også tidligere end normale discountbutikker – vi lukker klokken 19.00, og vi har ikke køl- og frys, hvor vi kan spare rigtig meget på energi, siger Henrik Nielsen, der er kædechef hos Basalt.
Vil man handle i Basalt, skal de fleste nok indstille sig på, at der skal indregnes endnu et indkøbsstop, da kølevarer som kød og mejeriprodukter ikke findes i butikken.
Besparelsen vil virkelig kunne ses ved storindkøb
Butikken i Næstved åbnede dørene onsdag morgen klokken 8.00, så de nysgerrige kunne komme forbi og se om det nye koncept var noget for dem.
- Jeg er ikke sådan en tilbudsfreak. Jeg er nok tilbøjelig til at købe det, jeg skal have i den butik, jeg nu går ind i. Men jeg skulle da lige over at se, om det er noget, der tiltaler mig. Sådan noget som toiletpapir og servietter, det kan jeg da godt finde på. Men om jeg sådan kommer til at gå her – det er jeg ikke sikker på. Det er jeg nok for magelig til, siger Solvej Frandsen fra Næstved.
Ifølge Salling Group er det på tværs af de første butikker især rapsolie, solsikkeolie, bananer, toiletpapir og dåsetomater, der fylder i indkøbsvognen.
- Som med alting nyt skal kunderne vænne sig til formatet, og det kan vi langsomt se, at de gør. For at man for alvor skal få værdi ud af sine indkøb i Basalt, skal man fylde kurven godt op - det klassiske storindkøb, hvor man får fyldt skabene op til den kommende uge. Så vil man virkelig kunne se på sin kvittering, at det betaler sig at svinge forbi Basalt, siger Henrik Nielsen, kædechef i Basalt.