Der vakte stor glæde, da den daværende regering sammen med Dansk Folkeparti i marts besluttede at afsatte 1,5 milliarder kroner til byggeriet af en motorvej mellem Næstved og Rønnede.
Fordi Transportministeriet skal være grønt, betyder det ikke, at asfalt er lig med sort
Det skete i forbindelse med en infrastrukturpakke på 112 milliarder kroner, som blev indgået den 13. marts og skulle drysse millioner og milliarder af kroner ud til lokale veje, jernbaner og broer.
Aftalen blev dog ikke vedtaget i Folketinget, og derfor er der ikke blevet afsat nogen penge til projekterne.
Men nu vil den nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), genåbne forhandlingerne om fremtidens infrastruktur, skriver Jyllands-Posten. Ministeren vil helt konkret begynde forfra med fordelingen af de 112 milliarder kroner, der indtil 2030 skal bruges på infrastruktur rundt omkring i landet.
- Mit udgangspunkt er et blankt kanvas – et blankt stykke papir, siger Benny Engelbrecht til avisen.
Disse lokale projekter skal genforhandles
- Anlæg af vejforbindelse til Stevns.
- Kapacitetsforbedringer på Rute 9 mellem Maribo og Svendborg (Nørreballe mv.).
- Udbygning af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster.
- Anlæg af motorvej, Næstved-Rønnede (Rute 54).
- Kalundborgmotorvejens 3. etape.
Kilde: Transportministeriet.
Det eneste, som ifølge ministeren får lov til at blive stående, er aftale om Togfonden fra 2014 og aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik fra 2012, fordi der stadig er flertal i Folketinget for de to forlig.
Fortaler for mere kollektiv trafik
Socialdemokratiet er fortaler for mere og bedre kollektiv trafik, derfor kan flere af pengene, som tidligere var afsat til omfartsveje og motorveje, ende tid forbedringer af den kollektive trafikfik.
Her kan du se, hvor regeringen og Dansk Folkeparti ville investere 112 milliarder kroner i infrastruktur.
Regeringen og DF investerer over 110 milliarder kroner i infrastruktur – se her hvor de nye veje og togskinner skal rulles ud #dkpol #dktrp https://t.co/POMvGDblAN pic.twitter.com/KlFZfEidVC
— Regeringen (@regeringDK) 13. marts 2019
Men fremtiden skal dog ikke kun handle om tog og busser, forklarer ministeren.
- Fordi Transportministeriet skal være grønt, betyder det ikke, at asfalt er lig med sort. Der skal også være noget asfalt, som elbilerne kan køre på. Og jeg foretrækker ikke tog frem for biler, cykler frem for tog eller biler frem for tog. Jeg er optaget af at få skabt et sammenhængende transportsystem, hvor transportformerne spiller sammen, og hvor man vælger den smarteste løsninger, siger Benny Engelbrecht.
Ud over motorvejen mellem Næstved og Rønnede skal Limfjordsforbindelsen til cirka 6,6 milliarder kroner og Frederikssundsmotorvejen til knap 3,4 milliarder kroner også genforhandles.