Knappenålen har været placeret lidt forskellige steder på landkortet, når det kommer til erhvervshavnen i Næstved.
Tilbage i maj måned sidste år blev det besluttet at anlægge den nye havn ved Stenbæksholm. I begyndelsen vakte det stor jubel for havnens brugere, men smilene forsvandt hurtigt igen. Ifølge virksomheder ville de nemlig være for mange til de planlagte kaj-meter.
Nu har Næstved Havn bedt byrådet om at få seks måneder til at finde ud af, hvad visionerne og succeskriterierne egentlig skal være for havnen.
- Vi vil gerne have mulighed for, uden at tænke på økonomi, uden at tænke på placeringer, at finde ud af, hvad den helt rigtige løsning er for det her, forklarer formand for Næstved Havn, Torben Johansen (K).
Ifølge formanden holder den oprindelige havneplan langt fra. Efter at have gennemarbejdet projektet har Næstved Havn fundet ud af, at de for 80 millioner kroner kunne få 300 meter kaj, en grusplads og en vej.
- Kunderne vil ikke have det. Der er ingen, der vil have det. Det kan ikke bruges til noget, siger Torben Johansen (K).
Stenbæksholm håber på ny placering
For at kunne få den ønskede havn skal der bruges væsentlig mere areal, end der er afsat i dag i Næstved. Derfor ligger det også fast, at havnen skal rykkes ud af byen – men det er ikke længere sikkert, at placeringen ender i Stenbæksholm.
Og det er især Stenbæksholm bylaug glade for.
- Den første beslutning om at lægge havnen i Stenbæksholm foregik på et ikke-sagligt grundlag. Der ligger ikke nogen beregninger, der er ikke nogen analyser af området. Der er ikke noget som helst, som skulle berettige en placering her, udtaler Mikkel Simonsen, talsmand for Stenbæksholm bylaug.
Bylauget har siden 29. juni 2021 kæmpet for, at industrihavnen ikke skulle ligge i Stenbæksholm. Den indkøbte placering på 27 hektarer er nemlig lige ved siden af et natura 2000-område. Derudover er der mindre end 200 meter til den nærmeste bebyggelse, hvor støjgrænsen i øvrigt er meget lav, da der er tale om åben, lav bebyggelse i det åbne land.
- Det vil jo kræve stolper, som bliver mellem 10 og 20 meter i højden, for at dæmpe for støjen, hvilket ville fuldstændig ødelægge landskabet, som er bevaringsværdigt landskab udnævnt af kommunen, forklarer talsmanden.
Mikkel Simonsen håber på, at der på projektet kommer fagfolk til, som kan vælge en bedre placering i forhold til natur og beboere.
Behov for at havnen udvikles
Torben Johansen (K) forstår godt, at debatten hurtigt kommer til at handle om placeringen.
- Der er jo ingen, der bor et sted eller har nogle aktiviteter, som vil have, at det bliver fjernet eller få den belastning. Det forstår jeg udmærket godt, siger formanden og tilføjer:
- Men det er ikke det, der må drive det i første omgang. Der er ikke grund til at tage den debat, hvis ikke havnen er en mulighed.
Om Næstved Havn får mandat til at gennemarbejde projektet på ny de næste seks måneder, vides ikke endnu. Derfor er placeringen af havnen også stadig ukendt. Men Torben Johansen (K) er ikke i tvivl om, at der er et behov for, at havnen bliver udviklet.
- Jeg har været på rundtur andre steder, og det, jeg ser, er, at udviklingen af det, vi kalder fjordhavne, altså hvor vi kommer langt ind i landet, det bliver fremtidens havne. Med hensyn til skibstrafik og med hensyn til miljøbelastning er det den rigtige vej at gå.
Torben Johansen (K) ønsker ikke at kommentere på, hvordan havnen skal se ud. For ham er det vigtigst først at finde ud af, hvad behovet er. Derefter kan fagfolk begynde at tegne bud på havnekajer.