Populær ferieø bliver afskåret fra omverdenen - ikonisk bro skal renoveres

Beboere, forretningsdrivende og turister må forberede sig på at skulle af sted på gåben, når den ikoniske græshoppebro skal renoveres næste år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Restauranterne og bageren må klare sig med deres lager, hvis de da ikke skal have deres varer båret til fods over broen. Og turisterne skal selv bære deres pakkenelliker over broen, hvis de skal nyde noget ferietid i de mange sommerhuse til udlejning på Enø.

Når den ikoniske græshoppebro næste år skal renoveres, så bliver der nemlig ikke opstillet en anden bro – og det betyder at al trafik til og fra øen i renoveringsperioden er henvist til den lille gangbro på siden af broen. Ingen biler vil kunne køre til og fra øen, mens renoveringsarbejdet er i gang.

Oversvømmelse på det sydøstlige Enø
Læs også
Protester mod digeprojekt på Enø - ikke ambitiøst nok
Oversvømmelse på det sydøstlige Enø
Læs også
Protester mod digeprojekt på Enø - ikke ambitiøst nok

Det meddeler Næstved Kommune i en pressemeddelelse.

Renoveringen kommer til at ligge imellem den 7.september og 4. oktober 2020 - altså er den afsluttet om præcist et år. Renoveringsperioden er med vilje valgt, så den ikke rammer de perioder, hvor der er mange turister i området.

- Vi har valgt at få renoveringen udført i fire uger i september og oktober. Det er uden for højsæsonen og efterårsferien, men inden vinter og frost sætter ind og kan ødelægge arbejdet, siger Torben Kelm Danielsen, centerchef fra Trafik & Ejendomme i Næstved Kommune.

Artiklen fortsætter under billedet.

Den ikoniske bro er fra 1936.
Den ikoniske bro er fra 1936. Foto: Mathias Svane Kraft - TV2 ØST

Ingen midlertidig bro

Tidligere planer om at opstille en midlertidig militærbro ved kanalen kan ikke lade sig gøre uden at bruge mange millioner på forberedelsesarbejder, og samtidig vil et mål af broen gøre tidsplanen sårbar. Derfor har Næstved Kommune valgt helt at droppe planerne om en midlertidig bro og satser i stedet på at ruste øen til at kunne klare sig i de fire uger, som renoveringen varer.

quote Der er dog ingen tvivl om, at alle os på Enø kommer til skrue endnu mere op for øsammenholdet. Vi skal hjælpe hinanden for at få dagligdagen til at fungere bedst muligt

Helle Jessen, formand for Teknisk Udvalg

Eksempelvis skal der opstilles en særlig parkeringsplads, hvor der skal stå biler klar til brug for politi, brandvæsen, ambulanceredning og andre offentlige myndigheder, oplyser kommunen.

De erhvervsdrivende på øen vil blive indbudt til individuelle samtaler, så deres behov og muligheder kan blive afklaret.

- Vi ved, at lukningen af Græshoppebroen vil blive en udfordring for mange på Enø og i Karrebæksminde. Men vi er i gang med forberedelserne allerede nu, så vi kan komme i en konstruktiv dialog med borgere og erhvervsliv om, hvordan vi bedst hjælper hinanden. Der er dog ingen tvivl om, at alle os på Enø kommer til skrue endnu mere op for øsammenholdet. Vi skal hjælpe hinanden for at få dagligdagen til at fungere bedst muligt, fortæller formand for Teknisk Udvalg, Helle Jessen.

83 år gammelt insekt

Græshoppebroen blev indviet i 1936 og er et imponerende bygningsværk i træ, beton og stål på hele 200 ton. Broen fik officielt sit nuværende navn i 1988 i forbindelse med en renovering, men den aldrende konstruktion trænger nu gevaldigt til en større renovering.

Sommerhuse på Enø
Læs også
Turistforening jubler over plan om nye sommerhuse på Enø
Sommerhuse på Enø
Læs også
Turistforening jubler over plan om nye sommerhuse på Enø

Fugtisoleringen på tilslutningsramperne fungerer ikke længere, som den skal, og det betyder, at der siver vand ind i konstruktionen. Samtidig er broens dæk på klappen nu så dårlig, at det skal skiftes helt ud. Som led i arbejdet skal den bærende stålkonstruktion blandt andet også renses for rust, og der skal laves ny fugtisolering langs hele broen.

Hele renoveringen vil koste otte millioner kroner og vil forlænge broens levetid med yderligere 25 år.

quote Det nye brodæk bliver lavet af azobé-træ, som er en særlig hård træsort

Torben Kelm Danielsen, centerchef, Trafik & Ejendomme

Træ i stedet for stål

De seneste år har det været en noget bumpet fornøjelse af passere græshoppebroen i bil, og så sent som i sidste uge er broen blevet yderligere forstærket med stålplader, der er sat fast på selve broklappen.

Efter renoveringen vil der dog ikke være et brodæk af stål, men i stedet af træ som underlag for bildækkene. Dermed går broen tilbage til sit gamle og tilsyneladende mere holdbare design.

- Det nye brodæk bliver lavet af azobé-træ, som er en særlig hård træsort, fortæller Torben Kelm Danielsen, centerchef fra Trafik & Ejendomme i Næstved Kommune.

Næstved Kommune er i gang med det store planlægningsarbejde, og alle med ejendomme på Enø vil blive indkaldt til borgermøde den 20. november 2019, hvor repræsentanter for flere samarbejdspartnere og myndigheder vil være til stede.


Nyhedsoverblik