Ballet har altid stået Sara Langkjærs hjerte nær.
Som otteårig begyndte hun på Fru H’s Danseinstitut i Næstved, en danseskole drevet af dronning Margrethes mangeårige veninde, Susanne Heering.
Det er en stor ære at have fået lov til at opleve dronningen på den måde
Med det fulgte mange årlige balletopvisninger med fine kostumer og kulisser.
Men det helt særlige ved netop de kostumer og kulisser var, at det var dronningen, der havde skitseret dem og efterfølgende hjulpet med at kreere dem.
- Dronningen havde typisk skitserne med hjemmefra. Og så var det et samarbejde med Susanne Heering og vores syerske, så det blev helt, som hun havde forestillet sig, siger Sara Langkjær.
Blik for detaljer
Der var heller ikke noget, der var overladt til tilfældighederne, når dronningen udfoldede sig kreativt.
Ofte kunne man finde majestæten siddende på danseinstituttets gulv med saks, lim og sytråd i hånden.
Sara Langkjær har stadig et par af regentens kreationer i form af hatte fra forskellige opvisninger.
- Hattene passede til kostumerne og scenografien, så det hele spillede med farver og materialer, fortæller hun og husker, at dronningen altid gjorde sig mange tanker og aldrig kom uforberedt.
- Kreativiteten sprudlede simpelthen ud af hende, og man kunne tydeligt mærke begejstringen for det kreative og for os på danseskolen, siger hun.
Et kreativt frirum
Dronning Margrethe og Susanne Heering har begge en stor passion for ballet. Det var blandt andet det, der gjorde, at de to i 1965 blev veninder og gennem årene har fået et tæt venskab.
Da Susanne Heering i sin tid åbnede danseskolen, var både idé og navn efter forslag fra dronning Margrethe.
Og helt fra starten lagde regenten vejen forbi danseskolen flere gange om året.
Første gang i starten af året for at læse det eventyr højt for børnene, som årets afdansningsbal i maj skulle baseres på, og derefter flere gange i løbet af prøverne.
- Nogle gange var dronningen der, før prøverne startede, og andre gange kom hun undervejs, siger Sara Langkjær.
- Men der blev aldrig gjort noget særligt ud af, at hun var der, og vi fik ikke at vide, at vi skulle opføre os på en bestemt måde, tilføjer hun.
Rollen som mor og bedstemor
Udover at være dronning og en kreativ sjæl er regenten som bekendt også mor og bedstemor - og den titel tog regenten med til Næstved.
- Dronningen havde altid en stor pose bolsjer med. Og hun gjorde meget ud af altid at dele ud til alle børnene under prøverne. Der var ikke nogen, der skulle blive glemt, husker Sara Langkjær.
Til et afslutningsbal klædte dronningen sig sågar ud som en bedstemor, som man bedst kender dem fra eventyr.
- At gide at klæde sig ud og læse højt til forestillingerne, det er dedikation. Og det smitter af, fordi hvis dronningen havde lyst til at gå så meget op i det, så gjorde vi andre det også, siger Sara Langkjær.
Den sidste dans
Sara Langkjær dansede for dronningen i 20 år. I dag ser hun tilbage på det som en helt speciel tid i sit liv.
- Fru H’s Danseinstitut har været noget helt særligt, og det har dronningen bidraget til, at det blev. Så det er selvfølgelig noget, jeg tager med mig videre og fortæller til mine børn, siger hun.
- Det er en stor ære at have fået lov til at opleve dronningen på den måde.
I 2012 fremviste Susanne Heering og Danseinstituttet - herunder Sara Langkjær - den allersidste forestilling.
Som en overraskelse for publikum dansede majestæten en sidste dans med Susanne Heering, inden lyset blev slukket, og danseskolen lukkede efter 31 år.